Hírlevéltár
2025-06-02 - A Debreceni Pályaudvar pusztulása napján
A Debreceni Pályaudvar pusztulása napján
Az új állomást 1902. július 14-én adták át a nagyközönségnek. A korabeli újságíró lelkendezve írta:
„Impozáns ez a helyiség! A falfestések művészi kezek munkái, a berendezés elsőrangú és modern /…/
mindenütt finom porczellán betűs feliratok tájékoztatják a közönséget.”
A pályaudvart az első és második világháború között is folyamatosan korszerűsítették.
Még 1943-ban is folytak emeletráépítési munkák az állomási posta épületén.
1944. június 2-án volt az első légitámadás Debrecen felett, amely során megsemmisült – egyebek között – az állomáshoz vezető Deák Ferenc és Hunyadi utcák közötti háztömb valamennyi épülete és a Petőfi téri házak. Elpusztult a református Ispotály, egy kivétellel valamennyi épülete, a templommal együtt.
A vasúti pályaudvar is súlyos sérüléseket szenvedett. Maga a nagyállomás is kapott találatot, amelynek következtében a központi csarnok és a tőle nyugatra lévő épületszakasz sérült súlyosan. A háború utáni helyreállítás során a bombasérült rész kivételével az állomásépületet is használatba vették.
Az elpusztított lakónegyedeknek helyén az igénytelen szocreál nyert teret...
Debrecen háborút követő iparosítása megnövelte az ideutazók létszámát és előre vetítette a lakosság háromszoros növekedését is.
A kommunisták a kibővült vasúti személy- és áruforgalom miatt nagyszabású, új pályaudvart határoztak el.
A bombasérült régi nagyállomást 1958-ban fölújítás helyett lebontották egy szörnyen otromba újért...
A Debreceni Pályaudvar pusztulása napján < Nyisson ide !
De aki valami vidámabb évfordulóra vágyik, azt örömmel üdvözöljük...
Csonkországunkban a "szabad"-nak gúnyolt sajtót a pártsajtótermékek uralják, melyek a Haza becsülete elé kiszolgált, vagy megbízó pártjaik érdekeit helyezik. E fősodratú sajtó persze pártérdeke(k) szerint szól, vagy hallgat. Amennyiben Ön ezeket részesíti előnyben, úgy örömmel vesszük leiratkozását a hírleveleinkről. LEIRATKOZÁS ITT!