www.ujszeged.hu
2024. Kikelet hava (Március) 19.-e - Bánk, József neve napja.      Nevenapra / Születésnapra magyar köszöntés
Évforduló: A náci német megszállás kezdete Magyarországon (1944)


Mátyás Szabolcs - Illik tudnom, mert magyar vagyok (PFD - 1.2 MB)

Hírlevél

e-mailcím:


Hírlevéltár
(korábbi hírlevelek)


A Magyar Királyság domborzati terképe
(A terkép rákattintva nagyítható)

Akiben csordogál egy csöppnyi magyar vér, illő, hogy megismerje Thuróczy János: A Magyarok Krónikája művét.
A képre kattintva meghallgathatja.
Hallgassa hát mindenki saját értelme, hite és azonosságtudata szerint!

Újszeged logo

Iskolabusz diákjárat kialakítása

Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése

Egyéni képviselői indítvány
Tárgy: Az iskolabuszok, avagy a „diákjárat” új rendszere

Dr Szabó László képviselő


Tisztelt Közgyűlés!

A reggeli csúcsforgalomban a diákok gondján leginkább szüleik könnyítenek, gépkocsival juttatva el a gyermekeket az iskolába. Az esetek jelentős részében azonban a kis és nagyobbacska diák a reggeli forgatagban tolongva táskáikkal tolongva önmagukat és környezetüket is kellemetlenségek sorának teszik ki. Ezen áldatlan állapotokon javíthatna egy különálló diákjárat beindítása városszerte.
Az „iskolabuszok”, vagy másként a „diákjárat” beállításával a terület túlterheltsége mérsékelhető lenne. A diákok számára a szolgáltatás, az utazás színvonala is emelkedne, és biztonság(osság)a is javulna, hiszen a tolongás mérséklődésén túl a zsebesektől és egyéb zaklatástól is mentesen utazhatnának. Egy jó útvonalterv kialakításával esetleg célirányosabban is, mint eddig, csaknem „háztól házig”. A nem diákként utazók számára is mérséklődne a zsúfoltság. Mivel a gépkocsiforgalom egy jó része is a gyermekszállítást irányozza, így ennek kiváltásával pl. a régi (Belvárosi) híd túlterheltsége is csökkenne.
Újszeged reggeli csúcsforgalma már nemigen fokozható. Mindennapos a kilométeres álló gépkocsi-sor a régi híd lábánál, a buszok csordultig tömve araszolnak.
A tömegközlekedés megállóiban a tömegek egymást tiporják és még így is jelentős számú várakozó csak a következő járatra fér fel. A hangulat – finoman szólva - nem európai…
A legutóbbi közlekedési témájú lakossági fórum sem hozott átütő megoldást. A Volán gazdaságosságra hivatkozik, túlterhelt, járatsűrítést nem vállal. Állandósultak a lakossági panaszok, mind az autósok, mind a tömegközlekedéssel járók részéről. A terület beépülése és benépesülése – a lélekszám-növekedés - folyamatos, míg a tömegközlekedés szinte a 20 évvel ezelőtti szinten rekedt meg. A megoldás tovább nem halogatható!
Talán létezik olyan megoldás, amely a Városra sem ró (különösebb) többletköltséget és a Város lakosainak reggeli közlekedés-gondjain is enyhíthet. A megoldást keresve jutottam az alábbi elképzelésre, amely kellő szakmai megalapozottsággal, az előző városvezetés alatt kísérleti jelleggel beindított iskolabusz program tapasztalatait is fölhasználva egy lehetséges kiutat teremthet a reggeli „dugó”-ból.
Mint Újszeged képviselője, indítványozom, hogy Újszeged minden diákja kapjon egy külön e célra indított diákbusz rendszer igénybevételére kapjon a Várostól „ingyenes bérlet”-et!
A Város tömegközlekedése a reggeli órákban azonban nem csak Újszegeden és az Újszegedet, Szőreget, Deszket bekapcsoló belvárosi öreg hídon túlterhelt, így javasolom, hogy ha esetleg nem is kezdettől, de legalább a későbbiekben bővítsük a már bevált diákjárat (iskolabusz) rendszerét és indítványozom, hogy a Város minden diákja kapjon városi támogatásként alanyi jogon, vagy szociális juttatásként erre „ingyen bérletet”!

A célzottan is fölhasználható 206 %-os állami támogatással Szeged városa csaknem „ingyen” megoldhatja a diákok utaztatását!
Az állami költségvetés a tömegközlekedést támogató árkiegészítésével a diákbérlet 30 %-os árának kétszeresét támogatásként a város kasszájába juttatja. Ebből igen jól kigazdálkodható az utaztatás…
A diákbérletek árának előteremtése pedig akár az SzKT-nak minden évben juttatott 500 000 000, azaz ötszázmilliós támogatás megfelelő részének címzetté tételével is megoldható. Szóba jöhet - bár a Város szempontjából valószínűleg kevésbé gazdaságos - még a nem szegedi (városi) tulajdonban lévő Volán megbízása is.

Ezúton – Szeged lakosai iránti együttérzésükre számítva - kérem képviselőtársaimat, támogassák meg Városunk diákságát a térítésmentes utazás lehetőségével, ezáltal legalább néhány tízmillió Ft-nyi állami támogatásnak is megnyitva Szeged „európai” kapuit.

Tisztelettel:
Dr Szabó László
képviselő

Szeged, 2003. október 9.-én

 

Az újszegedi diákjárat (az „iskolabusz”)

A tervezett reggeli járat

Közvetlenül érinti az alábbi középiskolákat:

- Csonka János Gimnázium és Szakközépiskola
- Vedres István Szakközépiskola
- Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium
- Kőrösy József Szakközépiskola
- Tömörkény István Gimnázium
- Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium

Közvetlenül elviszi a kisiskolásokat az alábbi általános iskolákba:

- Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskola
- Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola
A kis körúton való visszavezetéssel még néhány egyéb iskolákba is

Közvetetten pedig további jó néhány iskola elérhetését is jóval könnyebbé teszi…


Amennyiben az egyetemisták főiskolák közlekedésével kombinálni kívánjuk e járatot, úgy:

Közvetlenül eljuttatja a diákokat az SzTE karainak egy részéhez:

- Egészségügyi Főiskolai Kar
- Orvostudományi és Gyógyszerésztudományi Kar
- Természettudományi Kar
- Juhász Gyula Tanárképző Főiskola

 

Kilófaló sütemények

Magyarország felszámolása

Aranyszarvas földjén

Lengyel András: „Közkatonái a tollnak...”

Csapody Miklós: „Nehéz útra keltem”...

Győri Szabó Róbert: Kisebbség, autonómia, regionalizmus

Helyünk és sorsunk Európában

Kilófaló lakomák

Tóth Béla: Elhantolt hegedűk

Juhételek

Juhász Antal: A szegedi táj vonzásában

Tóth Béla: Teremtő Joó Istvánék emlékező könyve

Csemer Géza: Szögény Dankó Pista

Síklaky István - Létbiztonság és harmónia

Kecske ételek

Péter László: Kálmány Lajos

JAAP SCHOLTEN - Báró elvtárs

Péter László: Néprajz, népműveltség

A magyar név megint szép lesz... (szerk: Földesi Ferenc)

Bálint Sándor - A szegedi paprika