www.ujszeged.hu
2017. Enyészet hava (November) 20.-a - Jolán, Zsolt, Ödön, Bódog neve napja.      Nevenapra / Születésnapra magyar köszöntés


Mátyás Szabolcs - Illik tudnom, mert magyar vagyok (PFD - 1.2 MB)

Hírlevél

e-mailcím:


Hírlevéltár
(korábbi hírlevelek)


A Magyar Királyság domborzati terképe
(A terkép rákattintva nagyítható)

Akiben csordogál egy csöppnyi magyar vér, illő, hogy megismerje Thuróczy János: A Magyarok Krónikája művét.
A képre kattintva meghallgathatja.
Hallgassa hát mindenki saját értelme, hite és azonosságtudata szerint!

Irattár

Csatornázással, tereprendezéssel, helyreállítási munkálatokkal kapcsolatos lakossági fórum (Emlékeztető 2006. október 3.)

2006-10-09

Emlékeztető
A 2006 október 3-i 17-19 óráig tartott lakossági fórumon elhangzottakról.


Témája: Csatornázással, tereprendezéssel, helyreállítási munkálatokkal kapcsolatos kérdések és válaszok.

Jelen voltak: Dr. Szabó László Újszeged önkormányzati képviselője
Novák Gyula mérnök, a Vízmű Társulat igazgatója
István Sándor a Hídépítő Zrt. (kivitelező) művezetője
Tamás Péter műszaki ellenőr

Valamint a Hatházak, Akácfa u. Kendergyári u. Kertész u, Törökkanizsai u. és Lövölde út képviseletében résztvevő lakosok.
Emlékeztető feljegyzője: Havrincsák Józsefné

A találkozót Dr. Szabó László nyitotta meg, a megjelentek üdvözlésével, s egyben tájékoztatásukkal.
A csatornázás és az ehhez kapcsolódó munkálatok nagyrészt Európai Uniós támogatásból kisebb százalékban a város (vagyis az adófizető polgárok) hozzájárulásával, és a helyi lakosok befizetéséből valósul meg.
A fórum összehívását a felgyülemlett panaszok, kérdések orvoslása, az illetékesek feleleteinek meghallgatása tette szükségessé.
Az egyik legfontosabb kérdés, hogy miért nincs felelős az elrontott munkák után. A felelet egyszerű. Önök egy áttekinthetetlen, 8 rétegű alvállalkozási rendszerrel állnak szemben, így az éppen akkor dolgozók helyzetében könnyű mindig másra mutogatni, a felelősséget áthárítani.
Egyben bemutatta a megjelenteknek a tervezőt, Novák Gyulát, István Sándort, a Hídépítő Zrt. művezetőjét. Tamás Pétert, a műszaki ellenőrt.
Feledésbe nem merülhet a főfelelős, mint megbízó, Dr Botka László, Szeged Város polgármestere.

1.) A kérdések közül minden utca megjelent lakói részéről elhangzott, hogy mikor lesz a „csatorna átadása”
Válasz: 2006 október 13-án pénteken, esetleges javítások – amennyiben szükségesek – elhúzódhat 2006 október 20-ig, ami a végső határidő.
2.) Mikor lesz útburkolat a fenti utcákban?
Válasz: 2006 november 17-ig készen kell lenni.
3.) Hány méteres útszélességet kapunk?
Válasz: Útalap: 4,5 m, aszfalt 4 m.
4.) Lesz-e busz forgalom a Lövölde út és a Kertész utcában?
Válasz: Amennyiben a lakókkal meg tudnak egyezni a Lövölde úton, s a telek kisajátítása megtörténhet, úgy 5.50 m szélességben kell elkészíteni az utat, (elhangzott 6.50 is). A kisajátítás összegét a héten adja meg a város vezetése. Egyébként a Kertész utca lakosaival a megegyezés nem sikerült, ott az aszfaltút 4 m-es lesz. A „megegyezés” azért nem jött létre, mert éppen csak harmad akkora árat (3500 Ft/m²) kínáltak a kisajátítandó területekért, mint a Lövölde utcában (10 000 Ft/m²). A városközponthoz közelebb eső utca durva, hátrányos megkülönböztetésére nincs magyarázat.

5.) Ha nincs megegyezés, nem fejezik be a munkákat november 17-re?
Válasz: A 4 m-es aszfaltút mindenképpen a felsorolt utcákban 2006 november 17-én legkésőbb átadásra kerül. A további tárgyalások döntik el a buszjáratot.
6.) A kisajátítás nem megy máról holnapra, különösen, ha a városnak nincs rá pénze, s nem is akar méltányos árat kínálni, hogy ne legyen megegyezés (lásd: Kertész u.). A 4 m-es aszfalt utat olyan alapokra fektetik, hogy az esetleges későbbi megegyezés után elbírja a buszforgalmat?
Válasz: Igen
7.) Ha nincs megegyezés, lehetne kis buszt hozni az utcába, hiszen Európa- szerte ez szokás és bevált dolog.
Válasz: A buszvásárlás a város ill. a közlekedési vállalatra tartozik.
Egy beszólás: Minden esetre a városnak is olcsóbban jönne ki a kis busz megvásárlása, mint a kisajátítás.
8.) A busz fordulót hova tervezik?
Válasz: A régi iskola helyére.
9.) Az egy 100 éves tűrhető állapotban lévő épület, mindenki arra számít, hogy a jóval olcsóbban kihozható megoldást választják, nevezetesen azt, hogy a Lövölde út és a Törökkanizsai utca bal oldalán lévő romos sarki ház telkének a kisajátításával. A telek tulajdonosa az utca szélesítésével a telkére már nem tud építeni, így csak a kisajátításra vár, már többször kérvényezte.
Válasz: ?
10.) A városrész 30 éve utcát szeretne nyitni, hogy összekösse a Kertész utcát a Lövölde úttal. Ennek fontosságát Dr. Szabó László képviselő úr többször jelezte. A terveken régóta szereplő átkötő utca a csatornázási tervben nem szerepel, máshonnan „nincs rá pénz”. A Mérnök-köz szélesítése is alkalmas lenne, a képviselő úr ezt is régóta hangsúlyozza. Jelenleg a munkagépek ezen a közön járnak, így az rossz állapotú. Csatornázása kimaradt a tervből! Mi történik ezzel az utcával? Úgy tűnik azt sem tudják, hogy a világon van.
Válasz: Csatornázva nem lesz, az utat elegyengetjük,
11.) Akadályt jelent? un. „fekvőrendőröket” tesznek-e az útra?
Válasz: Nem.
12.) Ezek szerint nem zavarja a város vezetését, ha gyermekek, vagy állatok futkosnak az úttestre. Minden ház közel van, akár szélesebb, akár keskenyebb az úttest.
Válasz: ?
13.) Utólag van lehetőség arra, hogy „fekvőrendőröket” helyezzenek el, ha (rá gondolni is rossz) nem lesz busz forgalom?
Válasz: Igen, de ez nem a mi feladatunk.
14.) Több utcában nincs járda, pl. a Lövölde út egyik felében sem. Úgy gondoljuk (vagy rosszul?), hogy a város vezetésének kötelessége lenne gondoskodni arról, hogy biztonságosan közlekedjünk gyalogosan, főleg a gyermekeink. Hogyan beszélhetnek „Európának megfelelő” Uniónak is tetsző utcát, ha az embereknek nincs rajta hely?
Válasz: 30 éves gondok egy részét igyekszünk megoldani, erre nincs jelenleg pénzügyi keretünk, ez nem feladatunk.
Egy lakos+ : Akkor ne lihegjük túl az Európai Uniót és annak történő megfelelést. Erről gondoskodniuk kell, mert a balesetekért egyértelműen a város vezetőjét tesszük felelőssé. Amikor a terveket készítették, valószínű terepszemlét is tartottak.
15.) Bódi Mihály 56 lakás lakói nevében kéri, hogy a buszmegálló környékét a Hatházak előtt szíveskedjenek helyrehozni. Dr. Szabó László munkájának köszönhetően végre egy szép és jó buszmegállóval rendelkeztek, rendes környezettel, ami a munkálatok alatt tönkrement.
Válasz: Ne aggódjanak, a buszmegálló környékét kötelességünk tudatában 2006 nov. 17-ig rendbe tesszük.
16.) Több esetben a Kertész utcában mindkét oldal le volt zárva, a középen lakók nem tudtak hazamenni, vagy valceroztak az utca körül kocsijukkal. Jó lenne előre értesíteni a lakosokat, ha ilyen előfordul, hogy felkészüljenek rá. Mindenki tisztában van azzal, hogy csak úgy lesz kész, ha dolgoznak, de a szervezés nem volt mindig magas fokon. Ne a múltról beszéljünk, hanem a jövőről, amivel kapcsolatban ez a kérésünk, az utca elejére írják ki, ha lehetetlen a további közelítés a lakhelyekhez.
Válasz: Erről nincs tudomásom, igyekszünk megtenni, amit lehet, hogy ne alkalmatlankodjunk többet, csak amennyit kell. Átmeneti problémák lehettek.
17.) Kertész utcaiak felháborodásuknak adtak kifejezést, hogy milyen alapon ajánlottak 3000 Ft/nm. ellenértéket a kisajátításkor számukra, talán nem is volt szándékában a városnak, hogy megegyezés szülessen.
Válasz: ?
18.) Kertész u. 68. sz. alatti magántulajdonú telekre minden törmeléket rázúdítottak, arra hivatkoztak, hogy közterületre nem tehetik. A többszöri jelzésre semmi válasz nem érkezett, ezért ügyvédhez fordulnak.
Válasz: Kérem először hozzám jöjjenek, hogy tárgyalhassunk a dologról.
(István Sándor)
19.) Mi történik a Törökkanizsai utcával, amely egy fontos áthaladó út, amely mindig a mostohagyerek szerepét töltötte be.
Válasz: Itt is mindent befejezünk szépre, 2006 november 17-ig.
20.) A Törökkanizsai utcában állítólag 100 éves a vízvezetékcső. Arról volt szó, hogy az útépítés előtt kicserélik a fővezetéket.
Válasz: Nem tudunk erről.
21.) A Törökkanizsai u. 14. sz. alatt az akna fedőlapja inog, életveszélyes kérik ennek rendezését.
Válasz: Megnézzük, rendbe tesszük.
22.) Több helyen megrongálódott a kerítés, (aki jelezte a 43. sz. alatti lakos), kérjük megjavítását, valamint betömték az árkot földdel, reméljük, nem marad ennyivel lentebb az úttesttől, mert eleve hozzánk zúdul a lefolyó víz, nem beszélve a balesetveszélyről.
Válasz: Rendbe tesszük, megjavítjuk 2006. nov.17-ig.
23.)Lövölde út 65, 67 telkek előtt a bejárót megrongálták, felszaggatták a betonokat, összetörték, törmelékeket szerencsére elszállították. Azóta sárban, porban tocsogunk. Várhatjuk a helyreállítását? És a többi ház is?
Válasz: Igen, 2006 november 17-ig kész lesz.
24.) A Lövölde út 65, 67 sz. telkek előtt 3-3 hétig dolgoztak, a víz állandó jelleggel kimosta az utat, beomlottak a bejárók. Láttuk, hogy homokkal tömték tele, meg nem döngölte senki. Vegyék figyelembe az útépítésnél, mert nem vetne jó fényt a munkálatokra, ha egy kettő beomolna a szép új út. Azóta látszik, hogy állandó jelleggel süllyed az út. A bejáró alatt is kimosta a munkálatok során a víz a talajt, a hatalmas betonlapokat, amelyek beszakadtak, elvitték.
Válasz: A homok tömörül, erre volt megbízásunk, egyébként is tömörítették.
Havrincsákné: „Amennyit én tapostam.”
25.) Állandóan előttünk és a mi bejárónkban fordultak a hatalmas teherautók, munkagépek. A járdánk is megtört. Tudjuk, hogy valahol fordulniuk kellett, de a javítási munkálatoknál vegyék figyelembe.
Válasz: Meg lesz.
26.) Lövölde út 65 alatt az aknát rosszul állították be, kérem a javítását.
Válasz: Megnézzük.
Azóta megnézték, egy könyök segítségével be lehet vezetni a szennyvizet, mert ha megbolygatnák, máshova kellene tenni az aknát. Az ilyen beállításra a telek előtt húzódó csövek miatt volt szükség. Egyébként határozottan emlékezik a háztulajdonos, hogy a csöveket csak azért nem vágták el, mert ő mondta, hogy merre fektették le annak idején, és ha máshova tennék az aknát, ugyanaz a helyzet állna elő, ugyanis a telkük előtt nem tudják kikerülni a csöveket.
27.) A Lövölde útról, ahogy a város felé kanyarodik a busz, a jobb oldalán, ha már benne vannak a munkában, legyenek kedvesek kiszélesíteni, mert állandóan sárba szorul, ha szembe találkozik éppen ott egy járművel.
Válasz: Megnézzük mit tehetünk.
28.) A Lövölde út elején balesetveszélyesek a csatornaaknák és fedeleik. Az útépítésnél ezek javításra szorulnak.
Válasz: Folyamatban vannak a munkálatok.
29.) Lövölde út197-199-es házakkal szembeni telek határán kívül helyezték el az aknát. Többször figyelmeztettük a munkásokat, a segítséget megköszönték, de ennyiben maradt a helyrehozatala.
Válasz: Erről nincs tudomásunk, megnézzük.
30.) Lövölde út 199/A telekhatáromon múzeális értékű kereszt van, amelynek a telekhatárra történő helyreállítását kérem, a kisajátítás esetén.
Válasz: Dr. Szabó László képviselő úr részéről: Annak a telekhatáron a helye.
Novák úr: A helyreállítás a feladatunk minden esetben.
31.) „Lövölde út 199/B ház előtt szó nélkül kitépték az általunk ültetett és gondozott sövényt, ami védte a házunkat az út és építkezés porától. Mivel senkinek nem lehetett útjában, ezért kérdőre vontuk az ottani kivitelezőt. Azt aválaszt kaptuk, hogy egyszer úgy is kisajátítják, s ki kell szedni. Szerintem ehhez nem volt joguk”
Válasz: A növényeket pótolni fogjuk
32.) Mikor jön be a busz legalább a szokott helyéig?
Válasz: Dr. Szabó László képviselő úr részéről. A Volán azt ígérte, hogy amint az út átadásra kerül. Jeleznünk kell, s a közlekedési vállalat azonnal engedélyezi.
33.) Ha a teljes út készül el, vagy az Y fordulóig?
Válasz: Dr. Szabó László képviselő úrtól: Amennyiben az Y fordulóig zavartalan lehet a közlekedés, akkor addig.
34.) Galgóczi úr felszólalásában sérelmezte, hogy milliós gépkocsi-kárát a biztosító társaság nem fizettek ki, amely az út minősége miatt keletkezett.
Dr. Szabó László jelezte, hogy a problémával hozzá most fordul az említett úr először, de a kárvallott fölvetése jogos, ezért kérte István Sándor úrtól a kár megtérítését, és a biztosító társaság megnevezését amely az ilyen károkkal foglakozik.
Válasz: István Sándor úrtól. Először hozzám forduljanak, és csak az után az OTP Garancia Biztosítóhoz.
Dr Dégi úr megjegyezte, neki már fizettek hasonló kárért, csak ki kell járni.

Közjáték:
1.) Ugyancsak Galgóczi úr kérte ki magának, hogy ne hozzá forduljanak az emberek, hogy mikor lesz kész az út, hanem kérdezzék meg a Londonban tartózkodó képviselő urat, ő majd onnan tudni fogja.
Dr Szabó László visszautasította a durva hangot, mivel ő bármikor elérhető. Ezt a fórumot is ő szervezte. Bárki dolgát intézi, mint eddig is tette. A telefonja pedig akkor is mindenki számára elérhető, ha történetesen nem tartózkodik itthon, nemúgy, mit más képviselőké, és számtalan esetben hívhatták és intézkedett is. Egyébként Galgóczi úr ezügyben soha nem kereste.
Galgóczi úr, miután meggyőződött róla, hogy igaztalan volt, nyilvánosan bocsánatot kért, s felajánlotta segítségét a képviselő úrnak. Az köszönettel vette. Dr. Szabó László ezúton újra emlékeztetett és kérte, hogy a csatornázás miatti gépkocsi károkkal igenis forduljanak a kivitelezőhöz. Annak ugyanis kötelessége megtéríteni az okozott károkat.

2.) Novák úr közölte, hogy a héten kész lesz az utca terve, s hogyan történik a kisajátítás, amire péntekig legkésőbb (okt.6-ig) megtudják mennyi pénze van a városnak.
„Elnézést, a Délmagyarországban ma megjelent cikk azt közli, hogy kész a Lövölde út építési terve. Ki adta ki ezt a cikket?”
Novák úr kézfentartással jelezte, hogy ő.
-„Akkor visszakérdezünk: Készen van, vagy nincsen a terv?”
-„ Hívatalos tervet készíteni idő hiányában már nem tudunk”
A tömeg értetlenül áll és zúgolódik. Hogyan? A terv elkészítésére nem volt idő, hiszen hogy akarnak így tárgyalásba bocsátkozni?.

Vélemény: Minek beszélünk olyanról, aminek még terve sincs. Van a városnak egyáltalán pénze, hogy az út szélesítésével foglalkozzon? Mindenki tudja, hogy a busz közlekedése megoldatlan. Továbbra is javasoljuk, amíg nem tudják megoldani ezt a gondot, vezessenek az utcákban kis buszokat, ami Európa szerte elfogadott.

Szeviép rt-től lakossági kiértesítő érkezett 2004 szeptember 22 - 2004 december 20-ig tartó csatornaépítési munkálatoktól, mint kivitelezési időszakról. Most 2006 október 3-át írunk. Talán ekkora árvíz még sem volt, hogy ennyire elhúzódjon. Tisztelettel várja Dél-Újszeged lakossága 2006 november 17-ét, ami meghozza a csatornát, a helyrehozott házbejárókat, a szép és jó utat. Annak reményében, hogy talán gyalogjáró is lesz azokban az utcákban, ahol jelenleg nincs, hogy ne féltsük gyermekeinket, idős szüleinket, és saját magunkat.

Kapják:
Dr. Szabó László képviselő úr,
Novák Gyula mérnök úr,
István Sándor Hídépítő Zrt. Művezetője,
az érintett utcák lakói.


Szeged, 2006, október 09.

 

Az emlékeztetőt a képviselő kérésére szórólap formában a rá következő héten Havrincsákné Hajnalka eljuttatta minden érintetthez, az utca minden lakójához.

 

Péter László: 14 írás József Attiláról

Móra Ferenc: Írások Csókáról

Oláh Miklós: Fejezetek a szegedi várbörtön történetéből

Bogár László : Örvényben

Monostori László: Szeged könyvkereskedése és könyvterjesztése 1835-1998

Szeged útikönyv – 10 séta a városban

Lengyel András: „Közkatonái a tollnak...”

Marschalkó Lajos, Fiala Ferenc: Vádló Bitófák

Péter László: Néprajz, népműveltség

Tóth Béla: Kutyák, birkák, szamarak

Domonkos László: Nagyenyedi ördögszekér

Monostori László: Nándorfehérvár emlékezete, 1456-2006

Churchill, Hitler és a szükségtelen háború

Pálfi Sándor - Tóth Béla: Szegedi hajók a Tiszán, Dunán, Dráván, Száván

Raffai Ernő - Balkáni birodalom

Bogár László : Bokros újratöltve

Takács Tibor: Szülővárosom, szép Szeged

10 nap az Iszlám Államban

Szeged (magyar)

Globalizációs végjáték