2024. Ígéret hava (Május) 06.-a - Ivett, Frida, Judit neve napja.      Nevenapra / Születésnapra magyar köszöntés

Hírlevéltár

2024-01-06 - Vízkeresztre - kerek 100 esztendeje

Vízkeresztre

Ma kerek 100 esztendeje jelent meg a

Vízkeresztre

Jövének távol, boldog Napkeletről
Három Királyok, híres mágusok,
Mert hírt hallottak a csodás Gyerekről,
Kiről legenda és jóslat susog.

Ki született szegényen Betlehemben,
Kit megöletne Heródes király,
S aranyat, tömjént, mirrhát lelkesedve
Hoz néki Gáspár, Menyhért, Boldizsár !

Szerecsen, indus, perzsa, mind csodálja
A Kisdedet, ki a jövő királya,
S a csillagot, mely homlokán ragyog.

Ő édes, kedves. Bájolón gagyog,
S egy pintyőkét néz, mely szent szeliden
A Szüz Mária vállán megpihen…

Juhász Gyula, 1924

Vízkereszt – Vízkeresztre– A Szeged 1924 január 6.-ai számában jelent meg először Vízkereszt címmel.

Máté evangeliumának gyermekségtörténetében (Mt 2,1-16) bukkannak föl a Keleti Mágusok azaz a „Magoi apo anatolón
(Μάγοι από ανατολών), másként a Napkeleti Bölcsek, akik a Csıllag vezetésével keletről érkeztek Betlehembe,
hogy hódoljanak Jézü(s)nek. Szokás Háromkirályokként is emlegetni őket, bár a bibliai evangelium (Máté) számukat sem mondja,
és nem nevezi „királyok”-nak sem őket.
A „három bölcs” szent háromságának alapja talán a hármas csillag(együttállás) vagy a hozott háromféle ajándék lehet : 
„Kinyitották kincsesládáikat, és ajándékokat adtak neki: aranyat, tömjént és mürrhát.”
A 6. század táján nevet is találtak a mágusoknak. Caspar, Melkhior, Balthasar, azaz GáspárMenyhér(t) meg Boldizsár.
A legelsőnek, a keleti szıttya, azaz szaka Gondophar(esz)-nek az arcát is ismerjük, hiszen örökül hagyta azt a pénzén.

Gondophar(esz) arca – Gáspár aranya

Talán éppen Ő hozta az Újszülöttnek az aranyat, talán épp a saját képével…

Az apokrüph Toma (Tamás) aposztol cselekedetei szerint Gudnafárnak a születésekor a kis Jézü(s)t látogató indoszkütha mágus-kırálynak
a fıát – az ifjabb Gondophar(esz)t – maga Toma tanította-térítette(?) meg a Megváltó hitére… A magyarra Tamásként torzult arám(i) név
eredetijében Toma (ܬܐܘܡܐ)‎, görögül meg Thómasz (Θωμᾶς), ahol az „sz” a végén csak a hímnem kedvéért kell.

Háromkirályok – Az Új Szent Apollinare Bazilika bizánci mozaikján

Háromkirályok perzsa öltözetben, párducbőr nadrágban meg phrüg süvegben, amikor még nincsen közöttük szerecsen (!)
– Az Új Szent Apollinare Bazilika bizánci mozaikján (Kr. u. 565 tájáról, a 18. században helyreállítva).
Ez az ariánus templom Ravennában áll, még Nagy Theoderik keleti-gót (osztrogót) király emeltette saját emlékezetére,
saját sírtemplomául. A mozaikok is az építése korából származnak.

A szír-arámi egyház meg az örmények emlékezete és hite szerint a mágusok, avagy a „bölcsek” száma bizony
– nem is három, hanem – tizenkettő volt… E bölcsek, a MAG Bölcsei (Μάγοι) meg az általuk hozott „ajándékok”
lehettek az ajánlás, avagy a Kapu Jézü(s) további napkeleti tanulmányaihoz…

Vízkeresztre < Nyisson ide !





Csonkországunkban a "szabad"-nak gúnyolt sajtót a pártsajtótermékek uralják, melyek a Haza becsülete elé kiszolgált, vagy megbízó pártjaik érdekeit helyezik. E fősodratú sajtó persze pártérdeke(k) szerint szól, vagy hallgat. Amennyiben Ön ezeket részesíti előnyben, úgy örömmel vesszük leiratkozását a hírleveleinkről. LEIRATKOZÁS ITT!

 

Oláh Miklós: Fejezetek a szegedi várbörtön történetéből

Sz. Lukács Imre: Tábor a pusztán; A halál színpadán

Bogár László: Ideg-rendszer váltás

Tóth Béla: Elhantolt hegedűk

Az Adriától Amerikáig

Sz. Lukács Imre: Magyar gulág

A hű folyó

Jozef Tiso és a szlovákiai holokauszt

Vadételek

Dr. Darázs Sándor: A Szegedi Konzervgyár története

Szeged útikönyv – 10 séta a városban

Bálint Sándor - A szegedi paprika

Monostori László: Szeged könyvkereskedése és könyvterjesztése 1835-1998

Csapody Miklós: „Nehéz útra keltem”...

Magyar példa beszédek és jeles mondások

Bogár László : Örvényben

Az élő Árpádok

A magyar név megint szép lesz... (szerk: Földesi Ferenc)

Veress D. Csaba: A szegedi vár.

Szegedi képeslapok – A képeslapok Szegedje