Dr. Bogár László írása
Liberális dilemmák
Egy neves közvélemény kutató vizsgálata számos neves liberális közbeszélőt ösztönzött
arra, hogy megdöbbenésének és súlyos aggodalmainak adjon hangot, sőt az egész
rendszerváltás értemét kérdőjelezze meg. A felmérés arra a következtetésre
jutott ugyanis, hogy a magyar társadalom döntő többsége nem liberális! Belátjuk
ez valóban megdöbbentő, mi több, igazi tragédia, így aligha csodálkozhatunk
azon, hogy az egyik neves liberális közbeszélő egyenesen azt a kérdést is
felteszi, hogy vajon nem volna-e itt az ideje a nép leváltásának. Kicsit
azért még „csomagolja” e mondandóját, és arról beszél, meghamisítva Ferenc
József egy híres mondását, hogy a „népet meg kell védeni önmagától”. Derék,
derék, mondhatnánk, kiváló liberálisaink oly forrón szeretik már népünket,
hogy készek lennének megvédeni önmagától is. Érdekes és elgondolkodtató párhuzam,
hogy az agg Gomulka, lengyel kommunista pártvezető 1970 Karácsonyán, amikor
kiadta a tűzparancsot a karhatalmi egységeknek, hogy aztán közel száz tűntető
munkás holttestét szedjék össze Gdansk jeges utcáin, pontosan ugyanezen logika mentén fogalmazott
úgy, hogy „A munkásosztály hatalmát mindenkivel szemben megvédjük! Ha kell,
magával a munkásosztállyal szemben is!” És, hát a jelek szerint kellett!
És a jelek szerint most is kell, vagy legalább is kéne, liberális közbeszélő
kiválóságaink szerint. De lássuk csak a „baj” gyökereit!
A felmérés szerint tehát a magyar társadalom döntő többsége nem liberális,
és ugyan már ez is éppen elég nagy csapás, de van ennél nagyobb is. Az tudni
illik, hogy a többség konzervatív, és ami még megdöbbentőbb és persze tűrhetetlen,
mindezt még az államhoz húzó szociális vonzalmakkal is tetézi. Az egyik neves
liberális közbeszélő hirtelen felindulásában egészen odáig jut el, hogy a
két nagy pártot „lekommunistázza”, kommunista illúziókeltéssel, szociális
demagógiával megvádolva, „élő kísérteteknek” minősítse őket. Lám csak, lám
csak, mi csak itt tátjuk a szánkat gyanútlanul, s közben kiderül, hogy az
„anyázás-technikai” felszínen egymással gyilkos csatát vívó két nagy párt
kádárista alapon „összebótol” itten. Nos ez eddig a vicc! Rossz vicc persze,
de próbáljuk kicsit komolyra fordítani a szót, és alaposabban szemügyre venni
a kérdés mélyrétegeit.
Az elmúlt húsz év során nyíltan az SZDSZ, az azt megelőző két évtized során
az SZDSZ „előd-szervezeteként” rejtetten egy bizonyos Acél György nevű neves
liberális személyiség vezetésével felépült a magyar társadalom végzetes birodalmi
kifosztásának egy olyan hatékony rendszere, amely eddig „csak” lepusztulási
lejtőn vitte mind mélyebbre, de most már „szabad” esésben látszik folytatódni
ez a katasztrófa. A folyamat során a magyar társadalom döntő többsége kicsit
„későn-érőnek” bizonyult, mert 1990-ben, az első úgynevezett „szabad” választásokon
kis híján a legnagyobb párttá tette ezt az őt már akkor is régóta és eredményesen
elpusztítani törekvő „világerőt”. El kellene persze így utólag arról is gondolkodni,
hogy vajon mitől is volt „szabad” ez az 1990-es választás. Hiszen akkorra
már valamennyi „új” politikai alakzat e „világerő” ügynök-hálozatának valamilyen
kombinációja volt, tehát „szabadon” lehetett választani a „világ-SZDSZ” számos
alakváltozata közül. Ennek fényében nem is olyan meglepő, hogy a közelmúltban
egy neves liberális közbeszélő azzal büszkélkedett, hogy „a rendszerváltás
döntően az SZDSZ programja alapján ment végbe”. És tegyük hozzá e program
nyomán jut most a magyar társadalom döntő többsége a fizikai megsemmisülésének
közvetlen közelébe. Jobb későn, mint soha felkiáltással azonban, mintha mutatkoznának
jelei a kijózanodásnak. Hogy a magyar társadalom élesen szembe helyezkedik
a liberalizmus minden pusztító formájával, az csupán annak a jele, hogy talán
lassan működésbe lépnek elemi önvédelmi reflexei. Mert, hogy minden olyan
élőlény, vagy emberi közösség, amely képtelen önmaga elemi lét-érdekeinek
a felismerésére és mindennel szembeszálló bátor képviseletére, az egész egyszerűen
elpusztul! A konzervatív értékek elsöprő aránya nem más, mint az élet legmélyebb
értelmét jelentő, éltető, megtartó hagyományhoz való visszatérés. Azt jelenti,
hogy a magyar társadalom lassan késznek mutatkozik arra, hogy bármilyen rendelkezésére
álló eszközzel szembe szálljon a rajta élősködőként tenyésző liberalimussal, amelyet II. János-Pál pápa okkal nevezett a „halál kultúrájának”! Vagyis
a magyar társadalom a rég óta tartó öngyilkos ön-feladás, ön-pusztítás után
felismerni véli az őt elpusztítani törekvő erőket, és ha lesznek, akik erejét
összefogják, talán szembeszállni és késznek mutatkozik velük. Hogy mindennek
a felszínre kerülése, és egyre bátrabb megnyilvánulása egyre nagyobb aggodalommal
tölti el a jeles liberális közbeszélőket és a mögöttük álló globális és lokális
erőket, az persze teljesen érthető. Tetszett volna talán kicsit körültekintőbben
és mértéktartóbban pusztítani! Az „élő kísértetek” tükrében most önmagukat
láthatják viszont, és ahogyan Gogol mondta, „Ne a tükröt okold, ha az orrod
ferde!”