2024. Szelek hava (Április) 27.-e - Zita, Mariann neve napja.      Nevenapra / Születésnapra magyar köszöntés

Irattár

A Föld Napja ( képviselői indítvány Szeged hosszútávú környezetvédelmi tervének kidolgozására)

2007-04-22

dr. Szabó László
önkormányzati képviselő
a városvédő egyesület alapító elnöke
__________________________________________________________


Tisztelt Közgyűlés!

A Föld Napja alkalmából ezúton indítványozom
egy átfogó hosszú távú környezetvédelmi fejlesztési terv kidolgozását.

Szeged Városának a szebb időkben példamutató megyeszékhelynek, egyetemi városnak és régióközpontnak a környezetvédelem terén is példaadó mintával kellene elöl járnia. Ehhez képest jelenleg hosszú távú környezetvédelmi fejlesztési terve sincsen. Az egyetlen szakembert pedig, aki folyamatosan ezen dolgozott, a tavalyi esztendőben eltávolították.

Az átfogó terv kidolgozásáig legalapvetőbb megoldandó feladataink:

Véderdők, közkertek, parkok

Szabad közterületeinken a zöld felület védelme elsődrendű feladat!
A mai napig véderdőként bejegyzett területek állnak fátlanul, parlagon!!!
Ezek fásítása elsőbbséget kell élvezzen a költségvetés más fejlesztéseivel szemben is!
Szeged Város, a por, az allergia városának hosszú távú terveiben a fás, kertes parkos felületet szaporítani kell, meglévő zöldfelületeket fölszámolni stratégiai hiba! Anglia bármely hasonló méretű városában a közparkok területe a szegedinek bő kétszerese...
Látványos, otromba, negatív példa a szegedi bevásárlóközpontok hatalmas kiaszfaltozott parkolója. Ezt európai helyeken – olykor drágábban – a föld alá süllyesztett parkolóházak és a felszínen zöld felület, park kialakításával oldják meg.

Járgányváltó (P+R parkoló) rendszer terve és kialakítása

A P+R: a „park and ride” jelentése (szabad fordításban) ’parkolj és nyergelj’, azaz állítsuk le személygépkocsinkat és váltsunk buszra, villamosra vagy kerékpárra!
Minden kulturált város, mondhatni minden nagyobbacska európai város jól megtervezett, alaposan átgondolt és igényesen kialakított P+R rendszerrel rendelkezik! Németország, Benelux államok, Skandinávia, vagy Nagy-Britannia esetében egy város tervezésében a P+R elhelyezése a legtermészetesebb dolog. Szeged Város jelen balvezetése még a tervezésig sem jutott! Jelen pillanatban még tervekkel sem rendelkezünk!!! De bizony még kijelölt, vagy kijelölhető területekből sem igen válogathatunk. Ha voltak is erre alkalmas területek, azt a városvezetés az elmúlt években meg sem kísérelte megszerezni, de az is előfordult, hogy városi tulajdonból magánkézre juttatta…
A szegedi P+R kialakítására még alkalmas területek:
- A Budapesti út mentén az átgondolatlanul kialakított bevásárlóközpont-rengeteg tőszomszédságában lehetne a legnagyobb lehetőséggel kialakítani a járgányváltót.
- a Szabadkai út mentén a körtöltésen belül még több terület is alkalmas lehet…
- az északi országutunk mentén a Gyevi temető barbár módon letarolt területe kínálkozik fekvése szerint a legalkalmasabbnak

Kerékpárút, kerékpárút-hállózat, kerékpáros híd

A jelenlegi „közlekedésfejlesztési koncepció” már úgy fogalmaz: „Szegeden – sok más alföldi városhoz képest – feltűnően kicsi a kerékpárral közlekedők száma ill. gyakorisága, holott mérete és sík felszíne alapján ideális kerékpáros város lehetne.” Hát ennek legfőbb oka éppen a kerékpárút rendszer hiánya!!!
A szegedi autósok pedig a kerékpárosokkal szembeni intoleranciából „szép” példát mutattak a Föld napján is…
- Kialakítandó a kerékpáros körgyűrű: a körtöltés tetejét teljes egészében át kell adni, és ki kell alakítani a kerékpáros és a gyalogos közlekedés számára.
- A „megszűnő újszegedi vasútvonal-szakasz”, avagy a vasútpálya alól fölszabaduló töltés hátát pedig Európának is példát adóan a füstterhelés fölé emelkedő kerékpárút kialakítására kell fönntartani. A közutakat ekként a töltés alapjának szintjében kell átvezetni, a kerékpárútnak megszakítatlanul fölüljáró-jelleget biztosítva. Ez a kerékpárút az egykori vasúti híd helyén átíveltetett kerékpáros-gyalogos híddal megoldhatja Szeged belvárosának Szőreggel, sőt az azon túli falvakkal, a védendő értékes erdők körül kialakítandó kiránduló övezettel való összeköttetését is. Ez a kerékpárút a Szegedet Temesvárral is összekötő euro-regionális kerékpáros turizmusunk egyik alapútvonala lehet…
- Rövid távon azonban a kerékpárosok és különösen a kerékpározó gyermekek védelmében sürgűsen megoldandó a Régi híd kerékpár közlekedése. Az igazi megoldás, mint már az elmúlt 4 évben nem egyszer jeleztem – a hidat kiegészítő konzol kihelyezése, ahol a kerékpáros minden veszélytől mentesen a közúti gépjárműforgalomtól elszigetelten közlekedhet.


A Föld Napja alkalmából környezeti érettségükben és érzékenységükben bízva, így támogatásukat remélve

Tisztelettel:


Dr. Szabó László
önkormányzati képviselő
a Szögedi Védegylet elnöke

Kelt: Szegeden,
2007. Szelek hava (április) 22.-én
a Föld Napján…

P.S.: A belváros autómentességéért, az európai normákhoz (pl. Brugge) illő kerékpáros belvárosért szervezett kerékpáros tüntetéseket magam indítottam el a rendszerváltás idején. Ma az európai normáktól és az élhető belvárostól sokkal messzebb vagyunk, mint amennyire akkor voltunk…









 

Móra Ferenc: Írások Csókáról

Mangalica

A hű folyó

Bogár László - Lefelé a létezés lejtőin

A magyar név megint szép lesz... (szerk: Földesi Ferenc)

Takács Tibor: Szülővárosom, szép Szeged

Aranyszarvas földjén

Tóth Béla: Tudósítások a török kori Szegedről

Tápai Antal : Életutam

Takács Tibor: Huszárok a hadak útján

Firbás Zoltán: Szeged Panorámatérkép

Tóth Béla: Kutyák, birkák, szamarak

Magyar példa beszédek és jeles mondások

Oláh Miklós: Fejezetek a szegedi várbörtön történetéből

Magyarország, a vonakodó csatlós

Tóth Béla: Teremtő Joó Istvánék emlékező könyve

Bátyai Gitta: Úszóházak a Tiszán

Aki Európából (is) látta Magyarországot...

Gyilkos vagy humánus gazdaság

Péter László: Csongrád megye irodalmi öröksége