dr. Szabó László önkormányzati képviselő a városvédő egyesület alapítója ___________________________________________________________________________ Tisztelt Dél-Újszegediek! A terület képviselőjeként szembesültem Dél-Újszeged kész terve ivel, így nyílt módom “véleményezni” a tervrajzot és a mellékelt iratanyagot. A demokrácia alapját jelentő nyilvánosság biztosítására most ezt, valamint saját észrevételeimet, megjegyzéseimet az Önök rendelkezésére bocsájtom egy megfontoltabb jövő reményében. A gőgös elbizakodottsággal tolakodó, átgondolatlan tervek helyett– megfelelő demokratikus tájékoztatás esetén – talán már a tervek és a döntések előkészítésében is részt vehetne a helyi lakosság, és a civil városvédelem!Ahogyan Szeged vár os főépítészének már élőszóban levélben jeleztem, e terv egészében véve városellenes, és lakóit – különösen Dél-Újszeged lakóit – csakúgy, mint a Város múltját és értékeit egyaránt semmibe veszi.A dél-újszegedi körút illő lenne, ha a 125 éves nagykörút klasszikus ívét követné… Ha már “körút” a neve, ez talán nem oly különleges elvárás. Ez a “körút” jelenleg akár körré is zárható, eleddig beépítetlen területeken nem kell meglévő építményeket kerülgetnie. Miért kerülgettetünk hát vele rajzokat, terveket, beteg lázálmokat? Ez a “körút” már a 2001-es “pesti” terven is – a Tiszán ferdén átvezetett híddal – érthetetlenül “csálé”. Ahhoz igazítani Városunk hosszú távú fejlesztését, amit egy pesti cég – helyismeret nélkül – ideökrendett, Szegednek és minden szegedinek egyaránt megalázó. Amíg a körutat négyszögesítjük, föláldozzuk Dél-Újszeged egyetlen és utolsó sportpályáját , amire pedig a helyi lakosoknak a kertváros jövőjében – pl. a “kutatási park”-nál – bizonyosan nagyobb szükségük lenne…Igen sürgető volna azonban, amiről ez a terv sem beszél: a Lövölde és a Kertész, valamint a Kendergyári utcák közötti átkötő utcák – nem egy, de legalább három ilyen utca – nyomvonalának, ill. helyének kijelölése, még az erre alkalmas telkek beépülése előtt. Ha most nem döntünk, később már újonnan épült házakat kell lebontatnunk, vagy elviselnünk három – közel kilométer hosszú – megszakítatlan nyílegyenes utca száguldó csend- és rendbontóit, valamint egy később már jelentősebb sérelmek nélkül föltárhatatlan szalagtelek-rengeteget.Ezen a tervvázlaton még mindig nem szerepel – a lehetőség szaggatott vonalaként sem – a Dél-Újszegedet (a Lövölde utcától délre) föltáró sugárút. E sugárút mielőbbi kijelölése lenne annak záloga, hogy a Bérkert utca, a Derkovits és a Fő fasor gondatlan tervezése miatt kialakult tarthatatlan állapotot elkerüljük, sőt megelőzzük Dél-Újszeged beépülése során.Az ide lázálmodott “Europark”-ról, amely egy egészséges Magyarországon lehetne akár “Hungaropark” is, de egy egészséges Szegeden akár “Tisza-park ” is, csak annyit, hogy akár a meglévő sportpálya bővítése, vagy – divatos, idegenimádó mai nevén – egy “wellness központ” kialakítása bizonyára jobban szolgálná az itt lakók érdekeit. A két focipálya helyére rendelt bő két focipályányi parkolóval fölvázolt “kereskedelmi központ” pedig elférne bárhol, a Város szélén is!A megtervezendő és kialakítandó déli, új sugárút mentén, a hídfőtől és a jelenleg beépített részektől délebbre már valóban a városrész érdekeit szolgálhatná.Egy ekkora létesítmény jelen elhibázott helyén akkora hatással lehet környezetére, hogy önmagában megteremtheti és bedugíthatja az új híd forgalmát…A II. Világháborúban amerikai bombázók által elpusztított vasúti híd már a közben fölépült klinikai tömb miatt sem állhat újra az eredeti helyén. Az évtizedes és helyes terv szerint a Várostól délre, szinte egyenes pályán átvezethető a vasútvonal. Ezesetben a jelenlegi, amúgy is elsorvasztott Újszegedi Állomás megszűnik. Természetesen, gondosabb tervezéssel egy új, szebb, modernebb állomás Dél-Újszegeden, egy (sugárúton) jól megközelíthető helyen kialakítható. Ez a mostani beteges terv azonban minden lehetséges hátrányt előirányoz: a vonat végigdöcög Újszegeden, megálló nélkül. Három sikítóan éles kanyart ír le fölöslegesen az eredeti egy nagyívű helyett. Használja a régi töltést több fölösleges vasúti kereszteződést kialakítva, ill. konzerválva. Mindez a félreértelmezett “spórolás” jegyében, hogy egy közös lábon álljon a leendő közúti és a vasúti híd. Ez eddig sehol e hazában nem vált be: Az Algyői híd, majd utóbb a Dunaföldvári híd is páros hidakká lettek, közút és vasút külön, önálló lábakon. A “m egszűnő vasútvonal-szakasz”, avagy a vasútpálya alól fölszabaduló töltés hátát egy Európának is példát adóan a füstterhelés fölé emelkedő kerékpárút kialakítására kell fönntartani. A közutakat ekként a töltés alapjának szintjében kell átvezetni, a kerékpárútnak megszakítatlanul fölüljáró-jelleget biztosítva. Ez a kerékpárút megoldhatja Szeged belvárosának Dél-Újszegeddel, Szőreggel, sőt az azon túli falvakkal, a védendő értékes erdők körül kialakítandó kiránduló övezettel való összeköttetését is. Ez a kerékpárút a Szegedet Temesvárral – a lemaradó Szeged helyét átvevő, leendő régióközponttal – is összekötő euro-regionális kerékpáros turizmusunk és helyi kirándulásaink egyik alapútvonala lehet…Az amerikai bombázást is túlélő, de a posztkommunista rablóprivatizációban csaknem teljesen eltűnő kendergyár jellegzetes műemlék-jellegű ipari csarnokainak utolsó hírmondóját bármelyik “európai” nagyváros megőrizné! Ez a terv ügyet sem vet rá… Nem a meglévő értékekhez tervez, hanem egy vadkapitalista lázálomhoz igazít minden korábbi jelleget, látványosan semmibe véve e nagymúltú Város szebbreményű emlékeit. Ez az ország nem Amerika! Ennek a Városnak múltja és emlékezete van! Ez a Város Európában áll, annak is a közepén! Ez a rang pedig kötelez. Még a betelepülőket, “ejtőernyős” városvezetőket is… Mindemellett az már biztosan senkinek sem tűnik föl, hogy tönkretesszük e sűrű és erőszakos beépítéssel járó fényszennyezéssel Szeged és egyben a Dél-Alföld egyetlen csillagvizsgáló állomását is. Bizonyára majd a Szeged-imádó multi cég finanszírozza gálánsan a csillagda áttelepítését is, meg a védőövezetként majd ott köré telepítendő – fényszennyezéstől mentesítő – terebélyes parkot is. Miként a szinte csak érte épülő hidat is...A 300 éves Gyevi temetőt, a polgári Fölsőváros, a “selymös város” emlékét szakértői véleményezés nélkül temethettük el. Hatemeletes lakótelep épül “lakópark” címén minden előzetesen mérvadó “szakmai érv” ellenére. A készülő gettó csak egy a jóváhagyott, “szakértett” esetek közül…Kutyaólak bámulnak a Kelemen utcában a romos Hágival szembeni védett épület tetőteréből egészen a Széchenyi térig. Készen van a “Fekete ház”, amely a “színdinamika jegyében” még csak véletlenül sem fekete, mint ahogy eredeti, sötét szürke festéséről a nevét is nyerte. Lebontották a 100. születésnapján a “legszögedibb szögedi” szülőházát. Az utcanévadó Szent-Györgyi házát is az utolsó pillanatban sikerült megmentenem egy szebb kornak és talán egy szögedi “C-vitamin-múzeum”-nak…Mi számít ebben a városban, és mi számít ennek a városvezetésnek? Most utolsó ipari műemlékeink javarészét és Dél-Újszeged egyetlen sportpályáját is egy – még a körutat is négyszögesítő – városellenes és lakóit is semmibe vevő, képtelen terv gyűri maga alá. Városrész, lakosság, jelleg, érték, emlék n em számít!Kérem, tanulmányozzák át az Önöknek szánt jövő tervét, és észrevételeiket, megjegyzéseiket juttassák el a www.ujszeged.hu honlapra, de méginkább a Város átmeneti vezetőségének! Bizakodjunk bölcs belátásukban, amíg még nem késő…
Tisztelettel: Dr. Szabó László Dél-Újszeged önkormányzati képviselője a Szögedi Védegylet elnöke Kelt: Szegeden, 2006. Kikelet hava (március) 23.-án |