Irattár
Tóth Tamás: „Nem temetőt, hanem fejlesztési területet vásároltunk”
2011-09-05
Tóth Tamás: „Nem temetőt, hanem fejlesztési területet vásároltunk"
A volt Gyevi temető tulajdonosa nem zárkózik el a P+R parkoló építése elől
A Gyevi temetőről szóló írásaink után megkerestük Tóth Tamást, a J.V.H. 2000 Kft. ügyvezetőjét, a terület jelenlegi tulajdonosát, aki az OTP Ingatlan Rt.-től 2007-ben vásárolta meg a placcot, és lakóparkot tervezett építeni a felszámolt temető helyén. A beruházás csak nem akart elindulni, Tóth urat az okokról faggattuk.
A gazdasági válság keresztülhúzta a befektetők szándékát, menet közben bebizonyosodott, a lakópark építése gazdasági szempontból meglehetősen kockázatos vállalkozás. Ezt követően a cégnek új tervet kellett kidolgoznia az ingatlan hasznosítására, ahhoz viszont a szabályozási terv módosítására volt szükség. Megállapodtak a szegedi önkormányzattal, 2008. április 1-jén meg is kötötték a szerződést, hogy a J.V. H. Kft. magára vállalja a módosítással járó összes költséget, nem csak a Gyevi temető területének átminősítésére vonatkozóan, hanem egy tízszer akkora területére, amely magában foglalja a József Attila sgt., a Budapest krt., a Szamos és a Retek utca által határolt telket. Az ügy azóta folyamatban van, a labda az önkormányzat térfelén pattog.
Ha nem lakópark, akkor mi?
"Tarján városrész eléggé elhanyagolt része Szegednek, egy kis központot szerettünk volna építeni a Gyevi temető helyén" - magyarázza Tóth Tamás. Helyet kapnának különböző kereskedelmi, szolgáltató és szórakoztató egységek, irodák, üzletek. "A részletes terveket még nem dolgoztuk ki, de mindenképpen egy városközpontot álmodtunk oda" - mondja az ügyvezető. Egy hónapon belül a rendezési terv olyan szinten lesz, hogy a közgyűlés elé kerülhet. Ha megtörténik a terület átminősítése, megkezdődhet a tényleges munka, optimálisam 1 év múlva az építkezés is.
Szabó László (alsó képünkön) egykori önkormányzati képviselőnek, a Szögedi Védegylet elnökének a javaslata elől - hogy legyen P+R, azaz: park and ride (parkolj és nyergelj) rendszer, magyarán egyfajta parkoló, ahol az emberek elhelyezik fedett parkolóban az autójukat, majd kerékpárral, villamossal, busszal vagy trolival utaznak tovább a belvárosba, ilyképpen is tehermentesítve Szeged központjának járműforgalmát - Tóth Tamás sem zárkózott el. "Nem zárkózunk el semmi elől, annál is inkább, mert a cégnek elég sok ingatlanja van Szegeden, amit bérbeadással hasznosítunk, így nap mint nap tapasztaljuk ezeket a parkolási problémákat, amelyek az idő előre haladtával csak nőni fognak. Esély sincs rá, hogy ezt önerőből megoldja az önkormányzat" - vélekedik.
Csontok a fűben
A Gyevi temető helyén a mai napig is emberi csontok kerülnek elő. Ott jártunkkor egy lábszárcsontot sikerült beazonosítanunk a fűben, a környéken dolgozó munkások pedig a közelmúltban koponyát is találtak. Hogyan fordulhat ez elő, miután állítólag szakszerűen felszámolták a közel 300 éves temetőt?
Tóth úr nem találkozott még csontokkal, de nem vonja kétségbe létezésüket. Az OTP Ingatlan Rt.-vel kötött adásvételi szerződésben az eladó kinyilatkozta, hogy az exhumálás és a temető kiürítése megtörtént. Az igazgató úr tudomása szerint az OTP Ingatlan és az egyház közötti szerződésben, amikor az rt. megvásárolta az ingatlant, még az a kikötés is szerepelt, hogy 3 méter mélységben kötelesek leásni és kihantolni az elhunytak földi maradványait. A J.V.H. 2000 Kft. és az OTP Ingatlan között létrejött adásvételi szerződésben rögzítették, amennyiben előkerülnek csontmaradványok, azok elhelyezéséről az eladónak, vagyis az OTP Ingatlan Rt.-nek kötelessége gondoskodni. "Hangsúlyozom, a mi cégünk nem temetőt vett, hanem egy fejlesztési területet, amit kiürítettek, és olyan állapotba hoztak, hogy azt rendeltetésszerűen hasznosíthatjuk" - fejezte be Tóth úr.
Forrás: Szegedma