2024. Enyészet hava (November) 23.-a - Kelemen, Klementina neve napja.      Nevenapra / Születésnapra magyar köszöntés


Mátyás Szabolcs - Illik tudnom, mert magyar vagyok (PFD - 1.2 MB)

Hírlevél

e-mailcím:


Hírlevéltár
(korábbi hírlevelek)


A Magyar Királyság domborzati terképe
(A terkép rákattintva nagyítható)

Akiben csordogál egy csöppnyi magyar vér, illő, hogy megismerje Thuróczy János: A Magyarok Krónikája művét.
A képre kattintva meghallgathatja.
Hallgassa hát mindenki saját értelme, hite és azonosságtudata szerint!

Irattár

Tüntetés a „halálúton”.

2005-09-06

Tüntetés a „halálúton"
A négy éve elkezdett Csongrád megyei beruházást két éve leállították
2005. szeptember 6. 01:00


Haág Zalán
Mintegy kétszáz személygépkocsi, kamion, mezőgazdasági jármű és lovas kocsi vonult fel hétfő reggel nyolc órakor a 47-es út Hódmezővásárhely és az algyői Tisza-híd közötti útszakaszára a négysávossá bővítés elmaradása miatt. A demonstrációt a hódmezővásárhelyi önkormányzat támogatásával péntekig folytatják, mert úgy érzik: más eszközük már nem maradt arra, hogy felhívják a figyelmet a tarthatatlan állapotokra.

A kérdéses útszakasz a Közlekedéstudományi Intézet statisztikái szerint Magyarország egyik legveszélyesebb útja. Ezért az Orbán-kormány idején megkezdődött a korábbi kétsávos szakasz négysávossá bővítése Hódmezővásárhely és az algyői Tisza-híd közötti szakaszon. A 2001-es tervek szerint a beruházás 2004 végére valósult volna meg, ám a kormányváltás után a munkálatok leálltak, így a főút két végén négy forgalmi sáv található, míg egy középső, négy kilométeres szakaszon továbbra is csak két sávon bonyolódik le a forgalom. Pedig 2002 augusztusában még Medgyessy Péter miniszterelnök is ígéretet tett a beruházás befejezésére. A volt kormányfőnek végül is igaza lett: a munkát befejezték, igaz, a feladatot nem végezték el. Így az említett középső szakaszon azóta is két sávon közlekednek az itt élők. A Hódmezővásárhely és az algyői híd közötti úton történő balesetek 95 százaléka a kétsávú útszakaszon következik be. Az eltelt két és fél évben 64 közlekedési baleset történt itt, ebből kettő emberéletet követelt. Az előző nyolc évben összesen tizenegyen lelték halálukat ezen az útszakaszon.
Mindezek ellenére folytatódnak a kormányzati ígérgetések és hitegetések, így a munkálatok elhúzódásának okául a területek kisajátítási eljárásainak lassúságát hozzák fel.
Vásárhely különleges város. 1998-ban ez volt az egyetlen országgyűlési választókerület, ahol már az első fordulóban nyerni tudott az akkori képviselőjelölt, a fideszes Rapcsák András. A politikus váratlan halálát követően a helyére lépő fideszes Lázár János 2002-ben ugyancsak az első fordulóban aratott győzelmet, majd ősszel - Rapcsák Andráshoz hasonlóan - a vásárhelyi lakosok polgármesterré is választották. Sokan úgy látják, ezért a döntésükért bünteti a vásárhelyieket az MSZP-SZDSZ-es kormány. Más ésszerű magyarázat ugyanis nincs arra, miért állították le a 47-es főút négysávossá bővítését.
Az ügyben a napokban megszólalt Botka László, Szeged szocialista polgármestere is, aki szerint azok az önkormányzatok szerezhettek előnyt az útépítési programoknál, amelyek maguk is hozzájárultak a beruházások megvalósításához. Az MSZP megyei elnöki tisztét is betöltő politikus szerint ez hatékonyabb lobbi, mint a tüntetés. Lázár János szerint viszont már nem maradt más eszköz a kezükben. Hiszen hiába ajánlott fel ingyentelkeket a város, hogy ezzel is segítse a beruházást. Ellenzéki képviselőként Lázár János hiába kérte az illetékes miniszter közbenjárását, hiába nyújtott be több kérdést is ez ügyben az Országgyűlésben, és hiába javasolta a 2005-ös költségvetés elfogadásakor, hogy szerepeltessék az útépítési fejezetekben a néhány kilométeres szakasz megvalósítását is, az MSZP-SZDSZ-es többség - köztük az útépítést a szavak szintjén támogató Botkával - leszavazta a javaslatot. Pedig a több ezer milliárd forintos állami költségvetéshez képest elenyésző, ötmilliárdos beruházás nemcsak a Vásárhelyen és a megye más településein élők, de a Szegedről ebbe az irányba közlekedők és a nyugatról vagy északról a dél-alföldi régióba érkezők számára is létfontosságú lenne.
Az, hogy nem csupán a vásárhelyiek ügye a 47-es, jól jelzi, hogy sokan Szegedről is csatlakoztak hétfőn a reggel nyolc és délután öt óra közötti félpályás útlezáráshoz. Köztük voltak az Újhelyi István szűkebb pátriájából, Szőregről érkezett Csodaszarvas Polgári Kör tagjai is. Vezetőjük, Dobák Lászlóné elmondta: mindannyiuknak van olyan rokona vagy ismerőse, aki nap mint nap ezen az úton autózik. Féltik őket, ezért jöttek el most, hogy tiltakozzanak a kormányzat diszkriminatív döntése ellen. „Nem engedünk a 47-ből" - állt egyik transzparensükön. A demonstrációhoz a szegedi Fidesz és a Fidelitas is csatlakozott.
Lázár János a helyszínen is arra kérte a kormányt, valósítsa meg a beruházást. Idézte Gyurcsány Ferenc miniszterelnök minapi hármas jelszavát („bátorság, biztonság, igazságosság"), s ennek szellemében arra kérte a kabinetet: bátran fogjanak hozzá az útépítéshez, az emberek biztonsága és élete megóvása érdekében adják is át a forgalomnak a négysávos útszakaszt, s az igazságosság jegyében ne késlekedjenek, hiszen ennek az útnak a megépítése nem kegy az itt élőkkel szemben, hanem kötelezettség. Hisz a vásárhelyiek is ugyanannyi adót fizetnek, mint a más vidékeken élők, az utat pedig éppúgy használják a szocialista, mint a fideszes szavazók.
Az egyik vásárhelyi tiltakozó, Csatlós Imre kerékpárral érkezett a tiltakozás helyszínére. Lapunknak elmondta: az embereknek elegük van a hazugságokból, ha valamit a kormány megígért, azt tartsa is be. Mint mondta, csalódtak a jelenlegi kormányban, így jövőre a választásokon jól meggondolják majd, hová teszik a x-et. - Hosszú ideig motorral jártam ezen az úton, több balesetnek voltam a szemtanúja. És sajnos itt lelte halálát négy éve a legjobb barátom.
De rajta kívül is tüntetett olyan, akit személyesen sújtott a beruházás elmaradása. Találkoztunk egy asszonnyal, akinek a lánya veszítette életét a „halálúton". Egy transzparenst emelt a magasba a Gyurcsány-kormánynak címezve: „Amit ígértetek, tartsátok be. Több halottat nem akarunk. Az élet a miénk is, nemcsak a tiétek.

Forrás: Magyar Nemzet

 

Dr. Lázár György: Visszaemlékezés a nagy árvíz napjaira

Oláh Miklós: A Csillagépület

Tápai Antal : Életutam

Tóth Béla

Wolf Schenke - A sárgák háborúja

Ozsváth Gábor Dániel - Ozsváthné Csegezi Mónika: Szeged város főmérnökeinek és Mérnöki Hivatalának krónikája

Juhételek

Bátyai Gitta: Újszegedi mozaikok

Tömörkény István: Hétről hétre

Tóth Béla: Elhantolt hegedűk

Mr. Trianon

A magyar név megint szép lesz... (szerk: Földesi Ferenc)

Péter László: Mindenkor csak feléd nézek, Szeged

Hiper- és hipoaktivitás, figyelemzavar

Juhász Antal: A szegedi táj vonzásában

Tóth Béla: Szeged vidámítása I-II.

Monostori László: II. Rákóczi Ferenc emlékkönyv

Varga András: A régi Szeged

Lengyel András: „Közkatonái a tollnak...”

Manipulált mértéktelenség