Irattár
A megye hídállománya
2004-09-25
Csongorád megye hídállománya
AZ ORSZÁGOS KÖZUTAK HÍDJAI
A megyében 75 közúti híd van a Csongrád Megyei Állami Közútkezelő Közhasznú Társaság kezelésében, 3096 m szerkezeti hosszal és 39 644 m2 pályafelülettel. Összehasonlításul az országos közutakon 6059 darab híd van (Csongrád megye ebből 4,5 %), összesen 1 101 991 m2 pályafelülettel (Csongrád megyéből 2,6 %) [1].
Az algyői Tisza-híd 39 évi közös üzem után épült |
A hídállomány megoszlása, paraméterei a megye földrajzi viszonyainak megfelelően síkvidéki jellegű. Igen sok a kis nyílású híd. Nagyobb nyílású híd összesen négy helyen található, a Tisza és a Maros fölött. A csongrádi, algyői, szegedi Tisza-híd, valamint a makói Maros- és Maros-ártéri-hidak adják a megyei állomány hídfelületének 82 %-át.
Főutakon 29 híd van, de felületük a teljes megyei állomány 89 %-a. Összekötő úton 43, bekötő úton mindössze három híd található. A főutakon lévő hidakon nincs korlátozás, mind teherbírási, mind keresztmetszeti szempontból megfelelőek.
A hidak szélesség szerinti megoszlása jónak mondható. Három híd szélessége nem éri el a 4,8 métert, 6 méter alatt pedig kilenc híd van (12 %). Összesen 12 hídon van korlátozás (három súly- korlátozás, öt szélességkorlátozás, négy egyéb).
A megyében 9 híd tartozik a kiemelt híd kategóriába, de a szerkezeti hossz (78 %), illetve a hídfelület (85 %) tekintetében ezek a hidak adják a megyei értékek többségét. (Többek között ide tartozik a három Tisza-híd, három Maros-híd (ebből kettő ártéri), két vasút fölötti híd és egy pontonhíd.) A hidakkal részletesebben az Egyedi hídleírások c. fejezet foglalkozik.
A hidak felszerkezetei meglehetősen színes képet mutatnak. Az egyes szerkezeti rendszerek darabszám, illetve felület szerint erősen más arányokat mutatnak. Darabszám szerint a monolit beton (26 db) és előregyár- tott beton (33 db) adja az állomány több mint 75 %-át. A többi híd közül 9 feszített vasbeton, öt öszvér, kettő acél felszerkezetű, továbbá egy pontonhíd. A hídfelületek aránya más képet mutat. Az állomány felületének harmada acél felszerkezetű (16.310 m2). Az acél, öszvér és feszített szerkezetek együttesen a felület háromnegyedét adják.
A hidak többségénél a legnagyobb szabad nyílás nem éri el a 15 métert (87%). 15 és 50 méter szabad nyílás tartományába hat híd tartozik, az 50 m-nél nagyobb nyílású hidak száma pedig négy. Az utóbbi hídfelületre vonatkoztatva az állomány 69 %-át teszi ki. Csak egy híd lépi túl az 100 méteres nyílást, a legnagyobb nyílású szegedi Bertalan Lajos Tisza-híd.
A hidak kora az országra jellemző arányo- kat mutatja. A II. világháború után épült a hídállomány 81 %-a, és csak 2 híd épült az első világháború előtt. A legöregebb híd 1898- ban épült.
A megye több országos híd-rekorddal büszkélkedhet. A csongrádi Tisza-híd a leg- nagyobb szabad nyílású feszített vasbeton szerkezet (90 m) volt az építése idejében. Az algyői Tisza-híd az öszvérszerkezetű hidak között a harmadik helyen áll 99 m-es szabad nyílásával, a szegedi Bertalan Lajos Tisza-híd pedig a legnagyobb (141 m) szabad nyílású műtárgy az országos közúthálózaton. Ez egyúttal a leghosszabb (761,6 m) és a legnagyobb pályafelületű (15072 m2) közúti híd.
Önkormányzati és saját használatú hidak
A hidak tulajdona, illetve kezelése különböző korokban jelentősen változott. Az egységes úthálózat kialakulásáig a híd építője általában kezelte is a műtárgyat. A 20. században önkormányzati tulajdonú útszakaszok és hidak is szerepeltek az államépítészeti hivatalok (1950-ig) által kezelt út-, illetve hídállományban különböző korokból. Sajnos a megye egészére kiterjedő hídnyilvántartás alig állt rendelkezésünkre.
1949-ben az állami utakon 28 híd volt 1885 fm hosszúsággal, törvényhatósági, mai szóhasználattal önkormányzati utakon pedig 14 híd, 257 fm hosszal. Összesen 42 híd 2142 fm hosszúsággal szerepelt a valószínűleg nem teljes nyilvántartásban. Ebben az időben két államépítészeti hivatal intézte a hídügyeket, a makói AEH 17, a szentesi 25 hídért volt felelős [1]. A hídállomány mintegy kétharmada tehát állami, egyharmada önkormányzati úton volt.
1958-ban 60 híd volt az országos közutakon, közülük 42 a II. világháború előtt épült. Jellemző volt a vasbetonhíd, ezenkívül 4 boltozat, 2 pontonhíd, 2 fahíd volt. Az államosítás, az úthálózat újbóli kijelölése után a hídállomány nőtt, önkormányzati kezelésbe valószínűleg nem kerültek ekkor hidak [2].
Korábban csille-pálya, ma gyaloghíd Algyőn (Önkormányzati Tervtár) |
1986-88-ból rendelkezünk a tanácsi és sajáthasználatú hidak adataival. Tanácsi (önkormányzati) kezelésben 54 híd volt ekkor 552 fm hosszal, 2925 m2 felülettel. Ezek közül 44 belterületen, 10 külterületen volt. A hidak anyaga szerint 46 beton, vasbeton, 3 fa-fém provizórium, 2 boltozat [3, 4].
Csatornaátjáró tipushíd (Jójárt János felvétele) |
Hídkezelők szerint | |||
Szeged város | 34 | 304 fm | 1695 m2 |
a többi város | 10 | 156 fm | 662 m2 |
a többi település | 10 | 92 fm | 568 m2 |
A tanácsi/önkormányzati hidak anyaga szerint [4]: | |||
kő, tégla | 2 | 12 fm | 50 m2 |
beton | 19 | 130 fm | 889 m2 |
monolit vasbeton | 9 | 81 fm | 462 m2 |
előregyártott vasbeton | 18 | 227 fm | 1326 m2 |
öszvér szerkezet | 3 | 31 fm | 70 m2 |
provizórium | 3 | 71 fm | 128 m2 |
Összesen: | 54 | 552 fm | 2925 m2 |
Sajáthasználatú híd, jellemzően termelőszövetkezetek kezelésében, 60 volt (710 fm, 3798 m2). A tételes nyilvántartás szerint, s ez figyelemre méltó és meglepő, kivétel nélkül vasbeton híd volt mindegyik [5], ráadásul 60 %-uk (36 híd) 1927-30. között épült, s ezek 80 %-a (29) háromnyílású, a megyében típus hídnak minősülő kialakítású. Az országos köz- úthálózat hídjain kívül tehát 1988-89-ben 114 híd volt a megyében 1262 fm hosszban, 6723 m2 felülettel.
Az önkormányzati utak jellegzetes hídja (1928). (Jójárt János felvétele) |
A rendszerváltás óta egy alkalommal (1995) történt meg az önkormányzati hidak összeírása. Eszerint 113 híd volt a megyében (920 fm, 3428 m2). A hidak száma lényegében megegyezik a korábbi két állomány: tanácsi és sajáthasználatú hidak összegével, a hídhossz és különösen a hídfelület azonban érthetetlen mértékben csökkent [6].
Az önkormányzati hidak fontos funkciója a gyalogosok, kerékpárosok átvezetése (43. sz. út) (Jójárt János felvétele) |
Zsilipes gyaloghíd Domaszéken (Jójárt János felvétele) |
Gyaloghíd Lebőn (Jójárt János felvétele) |
Figyelemre érdemes a bel-, illetve külterület szerinti bontás:
belterületen | 32 | 317 fm | 1010 m2 |
külterületen | 81 | 603 fm | 2418 m2 |
Az adatokból az látszik, hogy a külterületi, korábban sajáthasználatú hidak önkormányzati kezelésbe kerültek, s az is, hogy a nyilvántartás valószínűleg nem pontos. Hagyományosan néhány önkormányzat sok híddal rendelkezik. A legfrissebb adat szerint Szegeden 63 hidat kezeltek, a szegedi közúti Tisza-hídon kívül ezek jellemzően kis vasbeton hidak [8]. Szentesen a 75 évvel ezelőtti vízrendezések nyomán végrehajtott tömeges hídépítés emlékeit őrzik a jellegzetes háromnyílású vasbeton műtárgyak.
Sámsonapátfalvi csatorna zsilipes műtárgya (Jójárt János felvétele) |
VÍZIG Kezelésű műtárgy (Jójárt János felvétele) |
Szivattyútelep üzemi átjáróhídja Algyőn (Jójárt János felvétele) |
Szeged hídnyflvántartásának melléklete (Szeged M.J. Város nyilvántartása) |
VASÚTI HIDAK
Csongád megye területét a vasút viszonylag hamar, 1854-ben érte el. Nagyobb híd építésére a Tisza és a Maros fölött volt szükség. Összesen öt vasútvonal keresztezte ezeket a folyókat, ahol a jelentősebb hidakat építették. A megye hídállományának bemutatása előtt röviden ismertetjük az öt, híddal kapcsolatos vonalépítés történetét.
Cegléd - Szeged - Temesvár: Szegedi Tisza-híd
Az eredeti elképzeléseket tükröző, 1847- ben készült terv szerint, a Pestről kiinduló vasútvonal sugárirányban vezetett volna be Szeged városába, és közúti-vasúti vegyes forgalmú híddal keresztezte volna a Tiszát. Lakossági tiltakozás miatt a tervet elvetették. A fő nehézség a nyomvonalválasztás során a Tisza-híd elhelyezése volt. A folyó keresztezésére három változat is született: sugárirányú bevezetés, azaz a Kálvária sugárút folytatásában a vártól északra; a városmagot délről elkerülve (Boszorkány- sziget); illetve Szegedtől mintegy 20 km-rel délebbre Magyarkanizsa térségében. A vasútvonalat - Tisza- híd nélkül - 1854. március 4-én megnyitották.
A vonal továbbépítése nem sokáig váratott magára. A Temesvárig vezető következő szakaszt már a Császári és Királyi Szabad Osztrák Államvasutak adta át a forgalomnak 1857. november 15-én. Az állandó Tisza-híd azonban csak bő egy évvel később, 1858. december 2-án készült el. Addig a vasúti forgalom az épülő híd munkahídját használta. A vasúti terhelésre méretezett munkahíd középső része nyitható volt a hajóforgalom számára.
Az engedélyokmányban a társaság 186 öl (353 m) állandó vashíd és 200 öl (380 m) ártéri híd megépítését vállalta. (Az ártéri híd helyett csak földtöltés készült.) A híd elhelyezésénél hosszadalmas viták után győzött a város: a híd a városközponthoz közel épült, közvetlen az új állomás után. A személyforgalom részére rendkívül előnyös helyválasztás miatt a vasútvonal csaknem 1000-os szűk ívvel (280 m-es sugár) és 9%o-es emelkedővel éri el a hídfőt. Éppen e hátrányok miatt a híd áthelyezése a későbbiek során többször is felvetődött. A forgalom növekedésében bízva már 1858-ban a vasúti hidat kétvágányúra építették ki. Ez volt hazánkban (egyes források szerint a világon is) az első kétvágányú vasúti híd.
Az 1858-ban épült kétvágányú Tisza-híd 1944-ben elpusztult... (Közlekedési Múzeum) |
Magyarországon itt alkalmaztak először légnyomásos alapozást. A híd egyes elemeit Franciaországban szegecselték. A nagy számú helyszíni szegecselést géppel készítették.
A szegedi vasúti Tisza-híd az 1944. szeptember 3-i amerikai bombázás és az október 9-i német robbantás során elpusztult. A roncsóktól északra ideiglenes közúti-vasúti hidat építettek, amely bő két esztendeig szolgálta a közlekedést. Azóta hiányzik Szegeden a vasúti összeköttetés. A vasúti forgalom helyreállítása a világháború óta ma is napi- renden van. Több vonalváltozat is készült, hogy ismét lehessen a két népes város, Szeged és Temesvár között vasúton utazni. Aki vonatra száll ma, jelentős kerülőre kényszerül. Reméljük, hogy a hiányzó vasúti kapcsolat hamarosan újjáépülhet.
Az algyői vasúti Tisza-híd 100 éves pilléreken, 43 éves medernyílássa és 27 éves ártéri szerkezette (Vasúti Hidak Alapítvány) |
Alföld - Fiume: Algyői Tisza-híd
A Nagyváradról kiinduló vasútvonal építésére az Alföld - Fiumei Vasúttársaság 1868-ban kapott engedélyt. A megyét érintő szakaszokat 1869. november 11-én (Szeged-Zombor), 1870. június 16-án (Csaba-Hódmezővásárhely), illetve 1870. november 16-án (Hódmezővásárhely-Szeged) adták át. Nagyobb hidak épültek a Körösökön, a Tiszán és a Dráván. (A Dráva fahídja árvízi cölöp- kimosódás miatt 1882. szeptember 23- án egy személyvonat alatt leszakadt.) Algyő határában a Tiszán elkészült az építésekor országos vasúti csúcstartónak számító 104 méter támaszközű, hatszoros rácsozású, hegeszvas meder- szerkezet. A híd szabad nyílása 100 méter volt.
A vonal másik hidász különlegessége, hogy Szeged határában a vonal a Cegléd- Szeged vasútvonalat vasúti felüljárón keresztezte.
Arad-Csanádi Vasút: Makói Maros-híd
A Szeged és Arad közötti vasútépítés egyszerre két irányból kezdődött el. 1882-ben elkészült a Szőreg-Kiszombor és az Arad- Mezőhegyes közötti szakasz. A közbenső szakaszt a következő évben helyezték üzembe. Kiszombor és Makó között a vonal legnagyobb hídja az 1878-ban épített, Maros fölötti közúti-vasúti híd volt. A meder fölött négynyílású, Howe-rendszerű fa rácsos szerkezet, az árterületen pedig 116,2 m hosszú, 18 nyílású, illetve 66,14 m hosszú, 10 nyílású fa feszítőműves híd szolgálta az átkelést. A hidakat 1883. január 15-én adták át a vegyes forgalomra.
A makói Maros-híd, ahogy a mozdonyvezető látja (Dr. Koller Ida felvétele) |
Hódmezővásárhely - Makó - Nagyszentmiklós HÉV: Magyarcsanádi Marós-híd
A Hódmezővásárhely-Makó-Nagyszentmiklós HÉV 47,1 km hosszú új vonalát 1903-ban adták át a forgalomnak. A Maros fölött Magyarcsanádnál önálló vasúti hidat építet- tek. A hidat december 21-én helyezték üzem- be. A híd balparti szakaszát 1919-ben felrob- bantották és helyreállítására nem is került sor. Románia és Magyarország közötti megállapodás értelmében végül 1956-ban a MAVAG a szerkezet megmaradt részeit elbontotta.
Orosháza - Szentes - Csongrád HÉV: Csongrádi Tisza-híd
A Tisza két partját összekötő vonal építése a XX. század első éveiben kezdődhetett meg. A hídépítés költségeinek csökkentésére vegyes forgalmú hidat terveztek Szentes és Csongrád között. A kilencnyílású acélhidat 1903-ban átadták a közúti forgalomnak (Baja-Csongrád-erdőhegyi állami út), a vasutat csak három évvel később nyitották meg.
Az 1986-ban megépült teljesen új vasúti Tisza-híd Csongrád és Szentes között (Dr. Domanovszky Sándor felvétele) |
A hídállag bemutatása
Az ismertetett öt vonalon kívül további mellékvonalak is épültek, azonban több jelentős hídépítésre a megyében nem volt szükség. Az öt folyókeresztezés hídtörténetét az Egyedi hídleírások című fejezet részletesen ismerteti.
A megye vasúthálózatát két pályagazdálkodási központ kezeli Hódmezővásárhely és Kecskemét székhellyel. A terület műtárgyállománya összesen 161 db műtárgy, 186 nyílással, a nyílások összesen 1471 métert hidalnak át. A műtárgyaknak 31%-a híd (2 méternél nagyobb nyílású), azonban az áthidalt hossz alapján a hidak adják a nyílások 92 %-át. A terület valamennyi vonala egyvágányú, így az állomási, illetve állomáshoz csatlakozó szakaszok kivételével nincsenek többvágányú hidak.
Vasúti műtárgy Hódmezővásárhelyen (Jójárt János felvétele) |
Különszintű MÁV keresztezés Hódmezővásárhelyen (Jójárt János felvétele) |
A hidak darabszáma 56 (31%). A műtárgyak több mint fele nem éri el az egy méteres nyílást sem. A 10 méter szabad nyílásméret fölött van az összes acélszerkezet, illetve két vasbeton lemezhíd. A 10 méter nyílás fölötti hidak tételes kimutatását táblázatba foglaltuk. Az állományban összesen 18 db 20 méternél nagyobb nyílás van, 1036 méter összes nyílással, ami a teljes nyíláshossznak 70 %-a.
A műtárgyak szerkezeti rendszerét tekintve, darabszám szerint a csőáteresz dominál (49 %). Kedvezőnek mondható, hogy már valamennyi faszerkezet átépült.
Vasbeton vasúti áteresz (Jójárt János felvétele) |
Ma már csak egyetlen nyílt áteresz van üzemben. A terület alföldi jellegéből adódóan kevés boltozat található a vonalakon (6 db), ebből négy műtárgy nyílása 1 méter.
A terület jelentős nagy hídjait a Tisza és a Maros fölötti acélszerkezetek adják. Szerkezeti rendszer tekintetében a nagy hidak rácsos és gerinclemezes rendszerűek.
A megyében egyetlen provizórium van forgalomban, 9,38 m szabad nyílással.
Gerinclemezes híd a Sámsonapátfalvi csatornán (Jójárt János felvétele) |
A hidak kor szerinti megoszlása öregedő képet mutat. A II. világháború előtti műtárgy nyílások száma 75 (40 %). Legidősebb hídszerkezetek a Cegléd-Szeged vonal építésével egyidős két jelentős méretű boltozat 1857-ből, Szeged állomás két végében, 5,70 és 7,56 m szabad nyílással. Ezen kívül még 1900 előtt épült 15 db kisebb áteresz.
A 146 éves nagy kőlyuk Szegeden (Jójárt János felvétele) |
Az acélszerkezetű hídnyílások átlagos életkora 51 év. A műtárgyak korát tekintve azonban megállapítható, hogy aránytalanul kevés a fiatal építésű szerkezet. Az elmúlt tíz évben csupán 3 áteresz épült.
Irodalom:
[1] Magyar Vasúttörténet 1-6. kötet 1996..
HÍDNEVEK, EMLÉKTÁBLÁK
Az első hídnév, Batida 1331-ből maradt fenn írásban ránk: Hódmezővásárhelytől délre Bodhyda formában a birtokos személyéhez kötve [1]. A jelentősebb hidakat valószínűleg a további évszázadokban is egy-egy híd építőjéről nevezték el, vagy a híd jellemző tulajdonságáról.
A Maty-híd, Matyér-híd, Máté-híd név, mellyel 1717-ben találkozunk, arra példa, hogy az áthidalt akadályról - általában vízfolyás - nevezték el a hidakat [2]. A 18. században a Szeged környéki Matyón épült nagy kőhíd többféle néven szerepel, érdekes, hogy az 1837-ben készült hivatalos kimutatásban Máté név található [3]. így szerepel ez a híd abban a tudósításban is, mely a híd vámszedési jogáról szólt 1742-ben, ám a legtöbb forrás Matyhídról szól [4].
Csanád megye részletes úthídnyilvántartásában (1837) szerepel a Dali, Margitai és más hídnév is, ezek nem víz- folyás nevek [5].
Az egyes települések történetét feldolgozó monográfiákban viszonylag sok hídnév is található. A legtöbb hídnevet Szentesen és környékén jegyezték fel pl. Balisári-(Kocsma), Kórházi-, Makai (pék), Bórák (utász), Konc átjáró (gyaloghíd), Zuhogói. Egyértelmű, hogy a helyazonosítás - itt a közeli ismert épület, ottlakó személy - adja a híd nevét [6].
Hódmezővásárhelyen és környékén a Citek, Iklód, Pap ere, Terc híd nevét és történetét is ismerték az adat- közlők [7].
Mindszenten az Új híd, Pásztor-híd nevek azonosításul a híd építési idejét, illetve az ottlakó ismert személy nevét jelzik [8].
Érdekesek Kiskundorozsma hídnevei: Fehér-híd, Ugró híd: előbbi egy betonhíd, melyet „festeni szoktak", az ugró hídnak valószínű erős háttöltéssüllyedése volt a híd névadója. Érdekes egy árulkodó utcanév is: Basahíd utca [9]. Lehetne sorolni még több település hídnevét, mutatóba egy szőregi hídnév: Tói kűhíd rövidségében is a legfontosabb információkat tartalmazza, a helyi névadás jó példája [10].
Híres, jellegzetes hídja Szegednek a Sóhajok hídja, mely Ferenc József látogatására épült a velenceihez kissé hasonlóan a városháza és a mellette lévő épület között 1883- ban, mint ahogy ezt a bevésett évszám is jelzi [11].
A Sóhajok hídja (Lechner Ödön tervezte)(Jójárt János felvétele) |
Szeged hídját említve szólni kell a nagyárvíz után épült Tisza-hídról, mely nevet ugyan hivatalosan nem kapott, a híres építőről Eiffelről azonban tudtak a helyiek, s használták is ezt a nevet. A híd elkészültekor két emléktáblát is elhelyeztek a hídon, ennek szövegét is ismerjük az irodalomból. „I. Ferenc József uralkodása alatt az MDCCCLXXX. évi XVII. t. ez. alapján építette s Szeged városának adományozta a Nemzet. - Épült borosjenői Tisza Kálmán miniszterelnök kormányzása idejében MDCCCLXXX...MDCCCLXXXIII. Építette Eiffel G. mérnök Parisból. [12].
Nem volt ismeretlen tény az sem, hogy Szeged szép hídjának a pályázatra benyújtott tervét 1880-ban Feketeházy János készítette, az ő emlékét azonban csak 1935-ben örökítették meg a híd vámszedőházán egy domborművel [13], mely a II. világháborúban elpusztult, s csak 30 év múlva - a neves hídtervező születésének 125. évfordulóján - került szerény emléktábla a hídra.
Feketeházy emlékének megörökítése 1935-ben (Közlekedési Múzeum) |
...és az 1967-ben elhelyezett emléktábla (Jójárt János felvétele) |
A közúti Tisza-hídon több felirat, tábla volt, illetve van ma is. Rákosi Mátyás neve a felső keresztkötésre felfestve látható egy 1951-ben készült festményen, visszaemlékezők szerint 1956-ban lefestették a feliratot [14]. Megjegyzendő, hogy a festmény a híd átadási ünnepségét örökítette meg, ám nem az 1948-kori állapotot mutatja, akkor még nem szerepelt a „vezér" neve a hídon. Átadáskor a Nép hídjaként beszéltek a hídról ...
Fotó árulkodik a felfestett hídnévről (Móra Ferenc Múzeum) |
Speciális táblák, feliratok jelzések láthatók a hidak átadásánál, kordokumentumok pl. a csongrádi és algyői Tisza-hidak átadásáról készült fotók [15].
Az algyői Tisza-híd újjáépítésének ünnepi dísze (1946.) (Móra Ferenc Múzeum) |
A Budapest-szegedi út vasútvonal feletti műtárgyának elnevezése egyedülálló. Az 1935-ben elkészült süllyesztett pályás vasbeton híd főtartójának belső oldalán Izabella híd név és az építés éve volt bevésve. Többféle magyarázat szerepel az útikönyvekben, a hiteles történetet a névadó erősítette meg egy 1994-ben ismertetett levélben. Szemerédy Izabella Szmodits Zoltánnak, a kivitelező építésvezetőjének volt a menyasszonya. A névadás egészen szokatlan, s az is, hogy a mai napig térképeken és a szóhasználatban is megőrződött, annak ellenére, hogy a híd átépítése (1976) óta nem mutatja tábla, felirat a híd nevét [16].
Említésre méltó Szegeden a Lippai-híd, melyet Lippay fakereskedő építtetett 1928-ban, a tíznyílású vasbeton csillepálya híd ma már nincs meg [17]. Sokkal régebbi s ugyancsak ma már nem látható a több mint 100 éve elbontott „százlábú" híd, mely a hajóhídhoz vezető töltésen állt, erről a fahidak fejezetben van szó, a százlábú elnevezés is valószínűleg helytálló, mert összesen 700 öl hosszúságot tett ki a három ártéri fahíd.
...és az 1976-ban készített üdvözlő felirat (Vasüti Hidak Alapítvány) |
A II. világháború utáni újjáépítés során a szegedi közúti Tisza-hidra (a régiek helyén) két új tábla került, mely érdemi információt szinte nem ad, zömében propagandisztikus.
Máig olvasható a szegedi Tisza-híd emléktáblája (Jójárt János felvétele) |
Az újjáépítési munkák során pl. az algyői Tisza-hídnál munkások életüket vesztették, emléküket tábla örökítette meg, kár, hogy a híd későbbi átépítésekor a tábla lekerült a hídról: Pillér István, Csernai József és Konya Mihály nevét csak a szakirodalom őrzi [18]. Ugyancsak e hídnak volt egy elfeledett nevű áldozata, aki a híd felrobbantását próbálta megakadályozni. Sírja ma is gondozott [19].
Az ismeretlen hős sírja az algyői hídnál (Jójárt János felvétele) |
(Evers Antal felvétele) |
Volt több áldozata is a hidak elpusztításának, újjáépítésének, erről az újjáépítések fejezetben teszünk említést. A szegedi közúti Tisza-híd újjáépítésénél 1947. júliusában életét vesztette Mucsi Mihály, nincs információ, hogy emlékét megörökítették volna [20].
Szeged második közúti Tisza-hídjának építésekor útban volt az 1903-ban készült Bertalan obeliszk - Bertalan Lajos neves mérnökünk emlékére készült dr. Zielinski Szilárd zseniális vasbeton emlékműve [21, 22].
Az új Tisza-hidra több emléktábla is készült: egyik Bertalan Lajos emlékművét, másik a híd építési idejét, a tervező és kivitelező vállalatokat örökíti meg, a harmadik a felszerkezet építőjének: a Ganz-MÁVAG-nak állított emléket, az acélhídgyártás centenáriumára emlékezve.
E három táblán kívül a hídra 2001-ben újabb tábla került, mely a híd új nevét jelzi, Bertalan Lajosnak állítva emléket [23].
A Bertalan emlékműre emlékező (1979.) és a hídnév tábla (2001.) (Jójárt János felvétele) |
A Ganz-MAVAG célhíd gyártásának emléktáblája |
A régi Tisza-híd is „nevet" kapott méghozzá pályázat alapján, ugyancsak 2001-ben, a Belvárosi híd helyazonosításnak jó, jelentősége miatt jó lett volna neves tervezői valamelyikéről (Feketeházy, Mihailich) vagy történelmünk jeles személyiségéről elnevezni. Említést érdemel, hogy e híd felújításakor 1996-ban - pótlandó az 1883-ban készült táblát - meglehetősen sok mindent tartalmazó emléktáblát helyeztek el, ám sajnálatosan nem derül ki a feliratból, hogy ma az 1948-ban épült, lényegében teljesen új híd áll.
A pályázaton nyertes név a hídon (Jójárt János felvétele) |
A híd emléktáblája nem szól a ma álló hídról (Jójárt János felvétele) |
Részben érthető - hisz egy nagyhíd tervezése nem egy ember munkája - mégis meg- fontolandó, hogy hidak emléktábláin a vezető tervező neve is szerepeljen. A tervezőkről készített kimutatás segítséget nyújthat utólag is. Szomorú, hogy dr. Kossalka János (makói vasúti Maros-híd) neve a híd építése után 50 évvel önálló emléktáblára került, ám vandál kezek tönkretették ezt [25].
Dr. Kossalka János emlékköve a makói vasúti Maros- hídnál (Dr. Tóth Ferenc gyűjteménye) |
Kevés figyelmet szentelt eddig a szakma az acélszerkezetek gyártóit megörökítő kis „gyári tábláknak", mint pl. a csongrádi Tisza-hídon lévőre, pedig fontos információt ad (ennél a hídnál három vállalkozó készítette az acélszerkezetet). Jó lett volna, jó lenne megőrizni ezeket a táblákat is.
A Csongrád-Szentes közúti híd (1903.) egyik gyártójának névjegye (Evers Antal gyűjteménye) |
A közelmúltban tanulmány és javaslat készült a közúti hidak névadásáról, a Csongrád megyei hidakról említett néhány adalék remélhetőleg gazdagítja a témakör szegényes irodalmát [24].
Hidak a művészetben
A hidak fontos és jellegzetes alkotások, természetes, hogy a művészetek sok ágában megjelennek.
A hajóhíd egy kevéssé ismert rajzon (1872.) (Móra Ferenc Múzeum) |
A szegedi hajóhíd (1686-tól közel 200 éven állt szolgálatban) több mérnöki forrásban szerepel, művészi megörökítéséről 1828-tól tudunk, amikor Joó János megrajzolta a városképben oly fontos közlekedési létesítményt, a szegedi ácsok-faragók munkáját [1].
Fényképet pótol Rohbock műve a vasúti hídról (Ganz-MÁVAG archívum) |
Joó Ferenc készített rajzos „figyelmeztető" táblákat a hídra - nemcsak szöveggel, hanem rajzzal - melyek a pipázás és a sebes hajtás tilalmára figyelmez- tettek nagyon plasztikusan. Kár, hogy nem maradt ránk ezekről másolat [2].
A hidakon, egyes hidak mellett a 18-19. században gyakran elhelyezték Nepomuki Szent János, a hídépítők védőszentjének szobrát. Sajnálatos, hogy a 20. században gyakran megrongálták ezeket a szobrokat, ezért templomkertben vagy más nem szemelőtt lévő helyen kellett felállítani. Előfordult nem is egy esetben, hogy újra kellett faragni ezeket a szobrokat. Ma a megyében: Szegváron a Kurca hídfőjénél, Csongrádon a ponton hídnál, Dorozsmán, Tápén, Csanádpalotán (ez kápolnában volt), Szeged-Szentmihálynál a Maty-híd közelében áll ilyen szobor. Szegeden az eredetileg a sóházak közelében állt szobor a Feketeház Múzeumban található [3, 4].
Szegeden 1877 előtt már állt ez a szobor, ma múzeum őrzi (Móra Ferenc Múzeum) |
Tápén a templomkertben áll Nepomuki szobra (Jójárt János felvétele) |
Az irodalomban is találhatók szép, érdekes említések hidakról, ezek alkotóiról.
Különleges irodalmi alkotásban örökítette meg a Szőreg felé menő út százlábú hídját maga a tervező, Vedres István városi főmérnök [5].
Szeged neves költője, Juhász Gyula a kis Tisza hídjáról írt: „A kis Tiszán át karcsú híd vezet, borongva állok a zöld víz felett majd „S a másik Tisza jut eszembe már/ mely Szeged táján oly merengve jár,/ iszapos, álmos, csöndes ott szegény,/ És rozsdás emlékek"
Másik költeményében egy hídon dolgozó munkásnak állított emléket (Munkások a hídon). Babits Mihály megörökítette a szegedi Tisza-híd madarait.
A neves prózaírók közül Tömörkény István kedvesen emlékezett meg a vizeken való átjárásról: „A révek és a kompok abból az időből valók, amidőn még nem volt olyan túlságosan nagy a sietség. A kompon ... évszázadok alatt alig változott ... valami. Talán, hogy drótkötélen jár és a drótkötélen rézcsiga szalad ama facsiga helyett, amit régen görgőkutyának neveztek. Amúgy megmaradt mindenben a régi és széles vízi edény, amely kilenc-tíz terhes kocsival átmegy a vízen „ [6]. Megírta Tömörkény a szegedi Tisza-hídhoz fűződő katona mondásokat is [7]. Móra Ferenc, aki Tömörkényt követte a régészetben is, Feketeházy János szerzősége mellett állt ki, Eiffellel szemben a Tisza-híd tervezése ügyében [8].
Feltétlenül meg kell emlékezni Bainville József városképéről, melyen díszes lánchidat és a híd környékét festette meg 1876-ban. A híd pillérei kicsit túldíszítettek, ám összességében igényes, szép mű [9].
A város főmérnöke ilyen városképet álmodott [9] |
A szegedi közúti Tisza-híd művészi kialakításáról is szólni kell. Már a pályázati kiírás felhívta a figyelmet a szépészeti szempontokra, s a neves bírálóbizottság is kellő súllyal mérlegelte a tervezett megoldások esztétikáját, ezért is nyert Feketeházy és Schickedanz műve, Eiffel másik pályaművével szemben, mely hasonlít a mai hídra, ám a medernyílás szerkezete túlságosan magas, robusztus. Figyelemreméltó, hogy Feketeházy János, bár ez nem volt feltétel, neves építészt (Schickedanz Albert) vont be a tervezésbe, annak érdekében, hogy az általa javasolt szerkezet ne csak jó, hanem szép is legyen [10].
A közúti híd igényes, harmonikus mű volt (Korabeli képeslap) |
A híd minden részlete igényes alkotás, a vámszedőházak, a feljáró út hídja, a híd korlátja, a lámpatartó oszlopok, a madárdíszek, a címerek, s az összhatás is. Sok szép képeslap őrzi az 1883-ban elkészült híd formáját.
A szegedi közúti Tisza-híd újjáépítése nehéz feladat volt, mivel a mederpillér elferdülése miatt nem lehetett az elpusztult két nyílást újjáépíteni. Jellemző az akkori mérnök gárdára - kiemelten dr. Haviár Győzőre - hogy nemcsak alapos vízműtani és talajmechanikai vizsgálatokat végeztetett, hanem 1945-47-ben több vázlattervet készített, s még látványterv is készült (kár, hogy szignálatlan ez a tervezet) [11].
Látványterv az elképzelt műről (1947.) (Cs.M-i. Levéltár) |
Érdekes adalék, hogy a híd mai nyílásbeosztása, alakja már 1945-ben megjelent Haviár Győző rajzán, ám az ártéri és a medernyílást is, még 1947-ben is rácsos szerkezettel gondolta megépíteni, ezért készült el a Közlekedési Múzeumban látható szép makett ilyen megoldással.
Az 1948-ban megépült híd korrekt műszaki alkotás, esztétikai kialakítása alapvetően eltér a 65 évvel korábbi elődétől, mind a címer, a korlát, a lámpaoszlopok tekintetében.
A híd ebben a formában Szegednek mintegy jelképévé vált. Már az építés alatt megörökítették a művészek, megfestette - igaz utólag (1951-ben) - Vinkler László a híd átadását. Érdekessége a festménynek a híd fel- festett neve és az ünneplő közönség. Előbbi az átadáskor még hiányzott, a közönség pedig a festőművész tanítványaiból állt.
Makett is készült (Közlekedési Múzeum) |
Hídavatás Vinkler László festményén (1951.) (Móra Ferenc Múzeum) |
Szűcs Árpád Tornyok című képén jelzésszerű a híd (Szeged folyóirat 2003/3 címlap) |
Sok művészi alkotáson (rajz, festmény) látható a híd, így pl. Szűcs Árpád több művén [12].
Emblémaként pl. a Szegedi Konzervgyár és a Szegedért Egyesület is a híd jellegzetes ívét választotta.
A közúti híd emblémaként |
Persze nemcsak a szegedi Tisza-híd ihlette meg a művészeket, hanem több megyei híd, így pl. a makói vasúti hidat építésekor (1925) Straub Brúnó bácstopolyai festő [13], az 1974-ben elkészült új makói közúti Maros-hidat építés közben ábrázolta Dégi László művésztanár.
Makói Maros-híd (1974.) (József Attila Múzeum) |
Az 1979-ben átadott új szegedi Tisza-híd építését a város neves díszlettervezője, Varga Mátyás örökítette meg [14].
Mindenképpen említésre méltó, ha egy tervező mérnök festményen is megörökíti alkotását, mint Huszár Gyula, aki a Csongrád-Szentes közötti új közúti Tisza-hidat tervezte.
Szegeden 120 éve köti össze a városházát a mellette lévő épülettel a Lechner Ödön tervezte „sóhajok hídja", mely nem másolata a velenceinek és nem raboknak, hanem Ferencz Józsefnek készült, amikor Szegedre látogatott [15].
Előfordul, hogy egy-egy hídról egy régi fénykép vagy rajz, festmény az egyetlen megmaradt emlék, így pl. egy kétnyílású boltozatról.
Az új Tisza-híd építése Dobroszláv József akvarelljén |
A neves díszlettervező így látta az új Tisza-híd építését |
Huszár Gyula, a híd tervezője így látja művét (Kiskőrösi Közúti Szakgyűjtemény) | Kis Bálint Kurcapart c. festménye (Koszta József Múzeum) |