Irattár
Az iskolabuszok (a „diákjárat") új rendszere (Egyéni képviselői indítvány)
2003-10-09
Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése
Egyéni képviselõi indítvány sürgõsséggel
Tárgy: Az iskolabuszok (a „diákjárat") új rendszere
Dr Szabó László képviselő
Tisztelt Közgyûlés!
Újszeged reggeli csúcsforgalma már nemigen fokozható. Mindennapos a kilóméteres álló gépkocsi-sor a régi híd lábánál, a buszok csordultig tömve araszolnak.
A tömegközlekedés megállóiban a tömegek egymást tiporják és még így is jelentõs számú várakozó csak a következõ járatra fér fel. A hangulat - finoman szólva - nem európai…
A legutóbbi közlekedési témájú lakossági fórum sem hozott átütõ megoldást. A Volán gazdaságosságra hivatkozik, túlterhelt, járatsûrítést nem vállal. Állandósultak a lakossági panaszok, mind az autósok, mind a tömegközlekedéssel járók részérõl. A terület beépülése és benépesülése - a lélekszám-növekedés - folyamatos, míg a tömegközlekedés szinte a 20 évvel ezelõtti szinten rekedt meg. A megoldás tovább nem halogatható!
Az „iskolabuszok", vagy más néven „tan(oda)járat(ok)" beállításával a terület túlterheltsége mérsékelhetõ lenne. A diákok számára a szolgáltatás, az utazás színvonala is emelkedne, és biztonság(osság)a is javulna, hiszen a tolongás mérséklõdésén túl a zsebesektõl és egyéb zaklatástól is mentesen utazhatnának. Egy jó útvonalterv kialakításával esetleg célirányosabban is, mint eddig, csaknem „háztól házig". A nem diákként utazók számára is mérséklõdne a zsúfoltság. Mivel a gépkocsiforgalom egy jó része is a gyermekszállítást irányozza, így ennek kiváltásával a régi (Belvárosi) híd túlterheltsége is csökkenne.
Indítványozom, hogy Újszeged minden diákja kapjon „ingyenes bérlet"-et!
A Város tömegközlekedése a reggeli órákban azonban nem csak Újszegeden túlterhelt, így javasolom, hogy a késõbbiekben bõvítsük a már bevált tanjárat (iskolabusz) rendszerét és indítványozom, hogy a Város minden diákja kapjon „ingyen bérletet"!
Szeged városa szinte „ingyen" megoldhatja a diákok utaztatását!
Bármilyen hihetetlen, az „ingyenes bérlet" nem, hogy nem ró semmi többletköltséget a városra, de még a félmilliárd Ft-hoz közelítõ megtakarítást is eredményez. Az állami költségvetés a tömegközlekedést támogató árkiegészítésével a diákbérlet 30 %-os árának kétszeresét támogatásként a város kasszájába juttatja. Ennek a kb. felébõl megoldható az utaztatás…
A diákbérletek árának elõteremtése pedig az SzKT-nak minden évben juttatott 500 000 000, azaz ötszázmilliós támogatás megfelelõ részének címzetté tételével is megoldható. Szóba jöhet még a nem szegedi tulajdonban lévõ Volán megbízása is.
Ezúton - Városuk iránti szeretetükre számítva - kérem képviselõtársaimat, támogassák meg Városunk diákságát a térítésmentes utazás lehetõségével, ezáltal legalább néhány tízmillió Ft-nyi állami támogatásnak is megnyitva Szeged „európai" kapuit.
Tisztelettel:
Dr Szabó László
képviselõ
Szeged, 2003. Magvetés (október) hava 9.-én