2024. Enyészet hava (November) 23.-a - Kelemen, Klementina neve napja.      Nevenapra / Születésnapra magyar köszöntés


Mátyás Szabolcs - Illik tudnom, mert magyar vagyok (PFD - 1.2 MB)

Hírlevél

e-mailcím:


Hírlevéltár
(korábbi hírlevelek)


A Magyar Királyság domborzati terképe
(A terkép rákattintva nagyítható)

Akiben csordogál egy csöppnyi magyar vér, illő, hogy megismerje Thuróczy János: A Magyarok Krónikája művét.
A képre kattintva meghallgathatja.
Hallgassa hát mindenki saját értelme, hite és azonosságtudata szerint!

Irattár

Lakossági fórum emlékeztető ( Csatornázás 2006. november)

2006-11-02


Témája: Csatornázással, tereprendezéssel, helyreállítási munkálatokkal, valamint a kisajátítással kapcsolatos kérdések megvitatása.

Meghívott illetékesek: Szabóné Fehér Éva, Szeged Város Főépítésze
Csamangó Attila közlekedésszervező, a Városfejlesztési Iroda részéről
Kósa János a Városüzemeltetési Iroda részéről

Levezető: Dr. Szabó László Újszeged önkormányzati képviselője,
a Szögedi Védegylet elnöke.

- Kósa János úr a lakossági fórumon nem jelent meg, ezért a csatornázás égető problémáival, valamint a befejezési munkálatokkal nem tudtunk foglalkozni. Megjegyezni kívánjuk, hogy több mint két hete az útépítés áll, munkásoknak a színét sem látni a Lövölde úton, a tereprendezés 2006 november 17-i befejezési határidőt nem látjuk biztosítottnak. Természetesen ez nemcsak erre, hanem a többi Dél-Újszeged utcákra is vonatkozik.
A kisajátítással kapcsolatos problémákról is szerettünk volna szót ejteni, de a fenti okok miatt ez kútba esett.
Beszélünk viszont a városépítési tervekről, mert a Főépítész asszony erre tud felelni, valamint arról lesz szó, hogyan kerülhetnénk el a Kertész utcán, a Gyimesi utcán áthaladó vasút, a bevásárló központ megépítését.

A jelenlevő Kertész utcai és Lövölde úti lakók felháborodásuknak adtak hangot annyiban, hogy amikor építkeztek, kertvárosba jöttek, s a telek kihasználtságát, az építés szempontjait, az akkori előírásoknak megfelelően tervezték, s hajtották végre. A lakosság nem veszi tudomásul, hogy más városrendezési tervet készítettek. Kronológiai sorrendben nem a jelenleg közrebocsátott terv volt, ezt nem fogadják el.

- A Főmérnök asszony elmondta, hogy a 80-as években kezdődött a tervek készítése, sokféle változatban. Elég körülményes ide úgy megszervezni az építést, hogy minden kritériumnak megfeleljen. A telkek szélessége, keskenysége miatt, normális utat tervezni nehéz volt.
A Törökkanizsai, ill. Újszőregi utca, Lőtér megközelítő útja magántulajdon, 99-ben fejlesztési területnek jelölték ki, ami marad is.
Tanulmányterv készült a Lövölde és Kertész utcára, közmű lehetőségeket megvizsgálva.
A másik tanulmányterv Alsó kikötősor, Lövölde út a Füvészkertig, Kendergyári úttal bezárólag.
A hajdani Kendergyár (Haevytex) területére igényességnek megfelelően kiemelkedő funkció céljából, területhasznosítás címen, új rendezési tervet készítettek, amit novemberben terjesztenek elő, különféle közlekedési szakemberek bevonásával.
Ez a terv a Kendergyár területét érinti főleg, s természetesen a közvetlen mellette lévő utcákat, a Lövölde utat nem. Szeged Városnak egy Gigantikus bevásárlóközpontja épül.

- Dr Szabó: A bevásárlóközpont Dél-Újszegedet oly mértékben érinti, hogy ide jár majd Alsóváros is, hiszen ott sincs ilyen. Az UTC pálya ugyanúgy áldozatul esne, mint a frissen elkészített utak. Az UTC pályát meg kellene tartani, mint a Lőteret. Ne itt legyen a bevásárlóközpont! A város szerkezetét egy nyugati befektető érdekeinek nem szabad alávetni.


- Főmérnök asszony: Három hidat terveztünk Szegednek.:
1. a 43-as közúti (Balkáni elkerülő),
2. közúti hidat,
3. vasúti hidat.
Ezekből a megvalósítandó vasúti híd, kombinálva gyalogoshíddal a legfontosabb, mert Uniós pénzt csak vasúti hídra remélhetünk.

- A bevásárlóközpontnak van a legnagyobb szüksége erre a hídra, hiszen úgy tervezték, hogy Újszegednek még vasúti megállóhelye sincs.
(közbeszóló).

A jelenlévők közül többen hozzászólva egyezően nyilatkoztak arról, hogy Dél-Újszegedre nem bevásárlóközpontot, hanem egy Biocentrumot kellene létesíteni, hiszen a sport, az egészséges életmódra nevelés éppen ilyen környezetben, kertvárosi légtérben valósítható meg a legideálisabban. A hidat, a vasúti elképzelést vigyék a szántóföldek felé, ahol közel nem kerül annyiba a kisajátítás, mint a beépített telkeken. A cinizmus teteje, hogy kertváros közepére vasúti áthaladó nyomvonalat terveznek. Próbálják Budán megvalósítani, vajon hogyan reagálnának?
Felkérték Dr. Szabó Lászlót, mint választott képviselőt, hogy azonnal forduljon az illetékesekhez tiltakozással a kertvárosiak nevében.

Kertész utcaiak részéről elhangzott, hogy az igaz, hogy szeretnének szélesebb utat, de nem 20 métereset. Az utca nem vezet széles útra, ezért felesleges gyűjtőútnak kinevezni. Tartsa meg a kertváros jelleget, tisztességes körülményeket biztosítsanak a csapadék elvezetésre, busz, gyalogos közlekedésre egyaránt.

- Csamangó Attila: A 70-es busz nem városi szintő közlekedés. Szeretnénk
hosszabbítani buszfordulóval, időpontot mondani nem, tudunk, hiszen
pénz függvénye minden.

Ahhoz, hogy a busz is elférjen, s biztonságos legyen a közlekedés gyalogosnak, autósnak egyaránt, minimum 14 m-re van szükség, parkolóhely nélkül, hangzott el, egy gyors számítás után. Parkoló sávra azonban valószínű, hogy nincs szükség, hiszen mindenki beáll a saját telkére, vagy legalább is bejárójára.

Megint csak az egyik hozzászóló nyilatkozta, s egyetértettek vele az egybegyűltek: Foglaljuk össze az elmúlt időszak eseményeit. A meghirdetett csatornázás első alkalommal 2004-re szólt. Majd megjelent a Lövölde út végén a tábla, mely szerint 2004 október 26- 2006 augusztus 19-ig tart a csatornázási és helyreállítási munkálat.
Az ígért időpont szeptember 19-re, majd november 17-re módosult. Kíváncsian várjuk november 17-ét. Csatornázásról, kisajátításról beszéltek, nem vacakoltunk azon, hogy mindent tönkretettek, amihez értek az építkezés címén. Türelmesen vártunk, de most, elég. Nyakig sárosak vagyunk, tisztességesen megjelenni sem tudunk, ha az utcából kimegyünk. Mikor történik meg végre a csatornázás, mikor kapunk tisztességes utat. Elhangzott az előbbi fórumokon, hogy abban az esetben is kész lesznek a beruházással, ha a kisajátítás miatt a lakossággal nem egyeznek meg. A csatornázás és a szilárd útburkolat készítése 2006 november 17-re legkésőbb megtörténik. Mi ezt nem így látjuk. A város különböző pontján dolgozó útépítő és csatornázó itt tüsténkedne, akkor sem lesz kész a legutóbbi határidőre.

- Dr. Szabó: Leszögezhetjük, hogy
- Dél-Újszeged mostoha körülmények között éli meg a tervezéseket. Utcanyitások a Lövölde út és a Kertész utca között nem történtek meg. Az összekötő Mérnök utca mintha nem is lenne, kifelejtették a csatornázás és útépítés tervéből.
- Busz közlekedés rossz, remény sincs, - ha nincs akarat a város részéről- hogy jobb legyen.
- Kamaratöltésnél a közlekedés kriminális, egyik közlekedő úr arról számolt be, hogy 13 perc alatt tudott kivergődni az országútra. Többször, sőt minden évben benyújtom a tervet, hogy körforgalmat valósítsanak meg ezen a helyen, de lesöprik az asztalról, pénzhiány miatt.
- Dél-Újszegednek sugárútja pénzhiány miatt nincs. Hol akarják a fejlesztési területekre a betonkeverőket, az építőanyagokat szállító autókat közlekedtetni? A Törökkanizsai utcában és a Lövölde úton. Ennek az eredménye ugyanaz lenne, mint a Főfasor és a Bérkert utca sorsa. Töredezett beton, iszonyatos forgalom, lehetetlen körülmények közötti közlekedés. Először készítsék el a Tisza partján az elkerülő sugárutat, azután kezdjék az építkezést. Európai építkezésről beszélve itt kell kezdeni.
- Kertész utca nem óhajtja, hogy kertvárosi jellegét csorbítsák, viszont ugyanazokkal a jogokkal szeretne élni, ami mindenkit megillet, nyugodt, tisztességes közlekedést, anélkül, hogy gyűjtőutcának neveznék, ki – annál is inkább, mert nem alkalmas rá – és végre csatornát, aszfaltos utat.
- A csatornázás 50%-ban Uniós (8,7 milliárd euró), 35% -ban Magyar Állam (6 milliárd euró), 15 %-ban Szegedi Önkormányzat, (2,6 milliárd euró) pénzekből valósul meg, amelyben az itteni lakosok befizetése sem lebecsülendő. A terv, a kivitelezés rendelkezésére áll ez az összeg, legalább is reméljük, éppen ezért, fejezzék be ezt a nagyon fontos munkát, ami helyreállítja a lakosok nyugalmát.
- Bevásárló centrumra, Plázára itt nincs szükség, ennek és a vasúti nyomvonalnak más, olcsóbb helyet keressenek. Talán jó lenne a lakosság érdekeit is szem előtt tartani.

 

A hű folyó

Sz. Lukács Imre: Tábor a pusztán; A halál színpadán

Tóth Béla: Elhantolt hegedűk

Kecske ételek

Tömörkény István: Hétről hétre

George Soros - könyvhirdetés

Sz. Lukács Imre: Magyar gulág

Bogár László : Örvényben

Helyünk és sorsunk Európában

Szeged útikönyv – 10 séta a városban

A magyar szürkemarha

Péter László: Szegedi seregszámla

Ozsváth Gábor Dániel - Ozsváthné Csegezi Mónika: Szeged város főmérnökeinek és Mérnöki Hivatalának krónikája

Globális uralmi rend

Bogár László - Lefelé a létezés lejtőin

Tóth Béla: Szeged vidámítása I-II.

Szilágyi György: Tápé, a szegedi városrész

Mr. Trianon

Wolf Schenke - A sárgák háborúja

A magyar név megint szép lesz... (szerk: Földesi Ferenc)