Irattár
A Levegő Munkacsoport álláspontja Dél-Újszeged tervezett beépítése ügyében
2006-11-02
a Dél-Újszeged tervvel kapcsolatban a következő:
Nem javasoljuk Szeged közlekedését tovább terhelni
nagy forgalmat vonzó bevásárlóközpontokkal.
Szeged város országszerte irigyelt élhetőségében nagy szerepe volt a belváros humanizálásának. A kis boltok, sétálóutcák, ápolt parkok és a Tisza közelsége nagyban hozzájárult a város élhetőségéhez, és a kis és középvállalkozások fejlőséséhez.
Reméljük, hogy a döntéshozók nem adják fel ezeket az értékeket egy-egy környezeti szempontból jelentős hátrányokat hozó beruházó érdekeiért.
Budapesten a Nagykörúton, de más nyugat-európa városokban is az a tapasztalat, hogy a nagy bevásárlóközpontok elszívják a vásárlóerőt, és a városközpontban lévő - gyalogosan és tömegközlekedéssel jól megközelíthető - kis üzletek tönkremennek, és ezzel jelentősen csökkentik a belváros vonzerejét.
Szeged levegőszennyezettsége a vonatkozó Európai Uniós és hazai jogszabályok szerint meghaladja az engedélyezett határértékeket, elsősorban a finompor (PM10) szennyezettség tekintetében, melynek legfőbb forrása a gépjármű közlekedés. Ennek következtében a hatályos magyar és uniós jog szerint Szegeden is életbe kell léptetni egy olyan intézkedési tervet, mely jelentősen korlátozza a legfőbb kibocsátót, a gépjármű közlekedést.
Elfogadhatatlan, hogy egy ilyen szennyezett levegőjű térségben újabb zöldfelületek tűnjenek el, vagy sportpályákat bontsanak le, hiszen ezek jelentősen hozzájárulnak a levegő szennyezettség csökkentéséhez és a lakosság egészségi állapotának javulásához. Szegeden alapos kutatások folytak, melyek a városi hősziget jelenségét vizsgálták. Ezek kimutatták, hogy igen intenzív, több mint 6 C fok eltérést mutató hősziget alakul ki rendszeresen Szegeden, mely a nyári kánikulában sok halálesethez vezethet, és jelentősen rontja az életminőséget. A hősziget kialakulásának megakadályozásában jelentős szerepe van a városi zöldfelületeknek.
Javasoljuk a vasút bevonását a városi közlekedésbe, Dél-Újszegeden megálló kialakítását. Továbbá javasolt a villamos és trolibusz vonalainak meghosszabbítása és új vonalak kialakítása.
A légszennyezettség csökkentése érdekében javasoljuk a gyalogos és a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítását. A kerékpárutak és sávok építésénél ellenezzük, hogy azok a gyalogosjárda rovására épüljenek, ilyet csak a gyalogos közlekedés zavarása nélkül, lehetőleg az autóforgalomtól leválasztott sávokon célszerű kialakítani.
Tisztelettel:
Lenkei Péter, elnökségi tag
Környezeti Tanácsadó Iroda vezető
Levegő Munkacsoport / Clean Air Action Group Budapest, Pf. 1676, HU-1465, Hungary T: +36 1 411-0509, 411-0510, 266-0854