2024. Enyészet hava (November) 23.-a - Kelemen, Klementina neve napja.      Nevenapra / Születésnapra magyar köszöntés


Mátyás Szabolcs - Illik tudnom, mert magyar vagyok (PFD - 1.2 MB)

Hírlevél

e-mailcím:


Hírlevéltár
(korábbi hírlevelek)


A Magyar Királyság domborzati terképe
(A terkép rákattintva nagyítható)

Akiben csordogál egy csöppnyi magyar vér, illő, hogy megismerje Thuróczy János: A Magyarok Krónikája művét.
A képre kattintva meghallgathatja.
Hallgassa hát mindenki saját értelme, hite és azonosságtudata szerint!

Irattár

Európai autómentes nap (Indítvány Szeged város hosszú távú közlekedésfejlesztési tervének kidolgozására)

2007-09-22


dr. Szabó László
önkormányzati képviselő
a városvédő egyesület alapító elnöke
_____________________________________________________

Tisztelt Közgyűlés!


Az Európai Autómentes Nap alkalmából ezúton indítványozom egy
átfogó, kerékpárbarát – és az európai fejlődés irányainak is (pl. P+R) megfelelő –
hosszú távú közlekedésfejlesztési terv kidolgozását.

A szegedi kerékpárutak rendszere Szegeden ma nem sokkal több, mint egy festett vonalrendszer. A kerékpárosok védelme és előnyös megkülönböztetése nem csíkfestegetés kérdése…

Szeged Városának a szebb időkben példamutató megyeszékhelynek, egyetemi városnak és régióközpontnak a környezettudatos közlekedés terén is példaadó mintával kellene elöl járnia. Ehhez képest jelenleg átfogó kerékpárút terve, de különösen hosszú távú P+R fejlesztési terve sincsen. Az egyetlen szakembert pedig, Magyarországon az első „autómentes nap” szervezőjét, aki folyamatosan ilyen ügyeken dolgozott, a tavalyi esztendőben el is távolították.
Azóta városunknak „környezetvédelmi referense” sincsen.

A legalapvetőbb megoldandó feladataink:

Járgányváltó (P+R parkoló) rendszer terve és kialakítása

A P+R: a „park and ride” jelentése (szabad fordításban) ’parkolj és nyergelj’, azaz állítsuk le személygépkocsinkat és váltsunk buszra, villamosra (tömegközlekedésre) vagy kerékpárra!
Minden kulturált város, mondhatni minden nagyobbacska európai város jól megtervezett, alaposan átgondolt és igényesen kialakított P+R rendszerrel rendelkezik! Németország, Benelux államok, Skandinávia, vagy Nagy-Britannia esetében egy város tervezésében a P+R elhelyezése ma a legtermészetesebb dolog. Szeged Város jelen balvezetése még a tervezésig sem jutott! Jelen pillanatban még tervekkel sem rendelkezünk!!! De bizony még kijelölt, vagy kijelölhető területekből sem igen válogathatunk. Ha voltak is erre alkalmas területek, azt a városvezetés az elmúlt években meg sem kísérelte megszerezni, de az is előfordult, hogy városi tulajdonból – tiltakozásom ellenére – magánkézre juttatta…
A szegedi P+R kialakítására még (beépítetlenségük révén) alkalmas területek: 
- A Budapesti út mentén az átgondolatlanul kialakított bevásárlóközpont-rengeteg tőszomszédságában lehetne a legnagyobb lehetőséggel kialakítani a járgányváltót. 
- a Szabadkai út mentén a körtöltésen belül még több terület is alkalmas lehet… 
- az északi országutunk, a Vásárhely, Békéscsaba és Debrecen forgalmát bevezető út mentén a Gyevi temető barbár módon letarolt területe kínálkozik fekvése szerint a legalkalmasabbnak. (A „Gyevi Járgányváltó” megvalósításával egyidőben a Város végre törlesztheti egy régi adósságát, a Gyevi Kegyeleti Kert kialakítását is.)

Kerékpárút, kerékpárút-hállózat, kerékpáros híd

A jelenlegi „közlekedésfejlesztési koncepció” már úgy fogalmaz: „Szegeden – sok más alföldi városhoz képest – feltűnően kicsi a kerékpárral közlekedők száma ill. gyakorisága, holott mérete és sík felszíne alapján ideális kerékpáros város lehetne.” Hát ennek legfőbb oka éppen a kerékpárút rendszer hiánya!!! Második számú akadálya pedig a városközponton kívüli (P+R) parkoló-rendszer hiánya…
A szegedi autósok pedig a kerékpárosokkal szembeni intoleranciából ismét „szép” példát mutattak az „autómentes” napon is… 
- Kialakítandó a kerékpáros körgyűrű: a körtöltés tetejét, azaz koronáját teljes egészében át kell adni, és ki kell alakítani a kerékpáros és a gyalogos közlekedés számára. Ha a Fertő tavat sikerült körbe kerékpárutasítani, és tíz éve körbe lehet kerékpározni, talán Szegedet is sikerülhet… 
- A „megszűnű újszegedi vasútvonal-szakasz”, avagy a vasútpálya alól fölszabaduló töltés hátát pedig Európának is példát adóan a füstterhelés fölé emelkedő kerékpárút kialakítására kell fönntartani. A közutakat ekként a töltés alapjának szintjében kell átvezetni, a kerékpárútnak megszakítatlanul fölüljáró-jelleget biztosítva. Ez a kerékpárút az egykori vasúti híd helyén átíveltetett – így arra is emlékeztető – kerékpáros-gyalogos híddal megoldhatja Szeged belvárosának Szőreggel, sőt az azon túli falvakkal, a védendő értékes erdők körül kialakítandó kiránduló övezettel – a Torontál-tői Térséggel – való összeköttetését is. Ez a kerékpárút a későbbiekben a Szegedet Temesvárral is összekötő euro-regionális kerékpáros turizmusunk egyik alapútvonala lehet… 
- Rövid távon azonban a kerékpárosok és különösen a kerékpározó gyermekek védelmében sürgősen megoldandó a Régi híd kerékpár közlekedése. Az igazi megoldás, mint már az elmúlt 4 évben nem egyszer jeleztem – a hidat kiegészítő konzol kihelyezése, ahol a kerékpáros minden veszélytől mentesen a közúti gépjárműforgalomtól elszigetelten közlekedhet. 
- Közintézményekhez, végállomásokhoz, állomásokhoz, majd a P+R-hez telepített őrzött, fedett – a környezetéhez is illeszkedő stílusú és hangulatú – kerékpártárolók kialakítása alapvető feladat lenne.


Az Európai Autómentes Nap alkalmából környezeti érettségükben és környezetvédelmi érzékenységükben bízva,
így támogatásukat remélve

Tisztelettel:

Dr. Szabó László
önkormányzati képviselő
Szögedi Védegylet
elnök

Kelt: Szegeden,
2007. Föld hava (szeptember) 22.-én
az Európai Autómentes Napon…


P.S.: A belváros autómentességéért, az európai normákhoz (pl. belga Brugge) illő kerékpáros belvárosért szervezett kerékpáros tüntetéseket magam indítottam el még egyetemistaként a rendszerváltás idején. Ma az európai normáktól és az élhető belvárostól sokkal messzebb vagyunk, mint amennyire akkor voltunk…


Kapcsolódó:
Véderdők, közkertek, parkok…

Szabad közterületeinken a zöld felület védelme elsődrendű feladat!
A mai napig véderdőként bejegyzett területek állnak fátlanul, parlagon!!!
Ezek fásítása elsőbbséget kell élvezzen a költségvetés más fejlesztéseivel szemben is!
Szeged Város, a por, az allergia városának hosszú távú terveiben a fás, kertes parkos felületet szaporítani kell, meglévő zöldfelületeket fölszámolni stratégiai hiba! Anglia bármely hasonló méretű városában a közparkok területe a szegedinek bő kétszerese...
Látványos, otromba, negatív példa a szegedi bevásárlóközpontok hatalmas kiaszfaltozott parkolója. Ezt európai helyeken – olykor drágábban – a föld alá süllyesztett parkolóházak és a felszínen zöld felület, park kialakításával oldják meg.

Az eredeti formátumú dokumentum itt megnyitható:

Szeged Város P + R (azaz forgalomterhelés-mentesítő, ill. „járgányváltó") rendszere - Egyéni képviselői indítvány - 2008.09.22

 

Mr. Trianon

Manipulált mértéktelenség

Csapody Miklós: „Nehéz útra keltem”...

Lengyel András: „Közkatonái a tollnak...”

10 nap az Iszlám Államban

Lakomakönyv

Gyökerek és fények

Ehető virágok

Az Adriától Amerikáig

Ozsváth Gábor Dániel - Ozsváthné Csegezi Mónika: Szeged város főmérnökeinek és Mérnöki Hivatalának krónikája

Péter László: Kálmány Lajos

Sz. Lukács Imre: Tábor a pusztán; A halál színpadán

Dr. Lázár György: Visszaemlékezés a nagy árvíz napjaira

Lányi András: Az ember fáj a földnek (Utak az ökofilozófiához)

Tóth Béla: In prigione

Péter László: A város cselédje

Sz. Lukács Imre: Magyar gulág

Firbás Zoltán: Szeged Panorámatérkép

Polner Zoltán: Isten zsámolyánál

Helyünk és sorsunk Európában