www.ujszeged.hu
2024. Enyészet hava (November) 21.-e - Olivér neve napja.      Nevenapra / Születésnapra magyar köszöntés


Mátyás Szabolcs - Illik tudnom, mert magyar vagyok (PFD - 1.2 MB)

Hírlevél

e-mailcím:


Hírlevéltár
(korábbi hírlevelek)


A Magyar Királyság domborzati terképe
(A terkép rákattintva nagyítható)

Akiben csordogál egy csöppnyi magyar vér, illő, hogy megismerje Thuróczy János: A Magyarok Krónikája művét.
A képre kattintva meghallgathatja.
Hallgassa hát mindenki saját értelme, hite és azonosságtudata szerint!

Újszeged logo

Irattár

Dél-Újszeged téveteg tervei- levél a Főépítésznek

2006-02-03

dr. Szabó László

önkormányzati képviselő

a városvédő egyesület elnöke

__________________________________________

Tisztelt Főépítész Asszony!

Ezúton is köszönöm meghívását a legutóbbi(?) tervtanácsülésre.

Mint már többször, írásban és szóban, nyilvánosan is jeleztem, részt kívánok venni a tervtanácsi üléseken. Mindegyiken. Amennyiben egy adott tárgyaláson személyesen nem tudnék részt venni, a városvédő egyesület egy szakértője, vagy elnökségi tagja szívesen képvisel. A demokrácia alapját jelentő nyilvánosság biztosítása esetén talán már a tervek és a döntések előkészítésében is részt vehetne a civil városvédelem!

Köszönöm a véleményezésre megküldött iratanyagot.

Egészében véve e terv városellenes, és lakóit - különösen Dél-Újszeged lakóit - csakúgy, mint a Város múltját és értékeit egyaránt semmibe veszi. A dél-újszegedi körút illő lenne, ha a 125 éves nagykörút klasszikus ívét követné... Ha már „körút" a neve, ez talán nem oly különleges elvárás. Ez a „körút" jelenleg akár körré is zárható, nem kell meglévő építményeket kerülgetnie. Miért kerülgettetünk hát vele rajzokat, terveket, beteg lázálmokat?

Ez a „körút" már a 2001-es „pesti" terven is érthetetlenül szögletes. Ahhoz igazítani Városunk hosszú távú fejlesztését, amit egy pesti cég - helyismeret nélkül - ideábrándott, Szegednek és minden szegedieknek egyaránt megalázó. Amíg a körutat négyszögesítjük, föláldozzuk Dél-Újszeged egyetlen és utolsó sportpályáját, amire pedig a helyi lakosoknak a kertváros jövőjében pl. a „kutatási park"-nál bizonyosan nagyobb szükségük lenne.

Az amerikai bombázást is túlélő, de a posztkommunista rablóprivatizációban csaknem teljesen eltűnő kendergyár jellegzetes műemlék-jellegű ipari csarnokainak utolsó hírmondóját bármelyik „európai" nagyváros megőrizné! Ez a terv ügyet sem vet rá... Nem a meglévő értékekhez tervez, hanem egy lázálomhoz igazít minden korábbi jelleget, látványosan semmibe veszi e nagymúltú Város szebbreményű emlékeit. Ez az ország nem Amerika! Ennek a Városnak múltja és emlékezete van! Ez a Város Európában áll, annak is a közepén! Ez a rang pedig kötelez.

Mindemellett az már biztosan senkinek sem tűnik föl, hogy tönkretesszük e sűrű és erőszakos beépítéssel járó fényszennyezéssel Szeged és egyben a Dél-Alföld egyetlen csillagvizsgáló állomását is. Bizonyára majd a Szeged-imádó multi cég finanszírozza gálánsan a csillagda áttelepítését is, meg a védőövezetként köré telepítendő - fényszennyezéstől mentesítő - terebélyes parkot is.  

A „megszűnő vasútvonal-szakasz", avagy a vasútpálya alól fölszabaduló töltés hátát pedig Európának is példát adóan a füstterhelés fölé emelkedő kerékpárút kialakítására kell fönntartani. A közutakat ekként a töltés alapjának szintjében kell átvezetni, a kerékpárútnak megszakítatlanul fölüljáró-jelleget biztosítva. Ez a kerékpárút megoldhatja Szeged belvárosának Szőreggel, sőt az azon túli falvakkal, a védendő értékes erdők körül kialakítandó kiránduló övezettel való összeköttetését is. Ez a kerékpárút a Szegedet Temesvárral is összekötő euro-regionális kerékpáros turizmusunk egyik alapútvonala lehet...

Igen sürgető volna azonban, amiről ez a terv sem beszél: a Lövölde és a Kertész, valamint a Kendergyári utcák közötti átkötő utcák - nem egy, de legalább három ilyen utca - nyomvonalának, ill. helyének kijelölése, még az alkalmas telkek beépülése előtt... Ha most nem döntünk, később már újonnan épült házakat kell lebontatnunk, vagy elviselnünk három - közel kilométer hosszú - megszakítatlan nyílegyenes utca száguldó csend- és rendbontóit, valamint egy föltárhatatlan  szalagtelek-rengeteget

Ezen a tervvázlaton még mindig nem szerepel - a lehetőség szaggatott vonalaként sem - a Dél-Újszegedet föltáró sugárút. E sugárút mielőbbi kijelölése lenne annak záloga, hogy a Bérkert utcán, a Derkovits és a Fő fasor gondatlan tervezése miatt kialakult tarthatatlan állapotot elkerüljük, sőt megelőzzük Dél-Újszeged beépülése során. 

Az ide lázálmodott „Europark"-ról, amely egy egészséges Magyarországon lehetne akár „Hungaropark" is, de egy egészséges Szegeden akár „Tisza-park" is, csak annyit, hogy akár a meglévő sportpálya bővítése, vagy - divatos, idegenimádó mai nevén - egy „wellness központ" kialakítása bizonyára jobban szolgálná az itt lakók érdekeit. A két focipálya helyére rendelt bő két focipályányi parkolóval fölvázolt „kereskedelmi központ" pedig elférne bárhol, a Város szélén is...

Akár a megtervezendő és kialakítandó déli, új sugárút mentén is.

A 300 éves Gyevi temetőt, a polgári város, a „selymös város" emlékét szakértői véleményezés nélkül temethettük el. Hatemeletes lakótelep épül „lakópark" címén minden előzetesen mérvadó „szakmai érv" ellenére.

A készülő gettó csak egy a jóváhagyott, „szakértett" esetek közül...

Kutyaólak bámulnak a Kelemen utcában a romos Hágival szembeni védett épület tetőteréből egészen a Széchenyi térig. 

Készen van a „Fekete ház", amely a „színdinamika jegyében" még csak véletlenül sem fekete, mint ahogy eredeti sötét festéséről a nevét is nyerte.

Mi számít ebben a városban, és mi számít ennek a városvezetésnek?

Most utolsó ipari műemlékeink javarészét és Dél-Újszeged egyetlen sportpályáját is egy - még a körutat is négyszögesítő - városellenes és lakóit is semmibe vevő, képtelen terv gyűri maga alá. Városrész, lakosság, érték, emlék nem számít!

Csak bizakodni tudok megvilágosodó, bölcs belátásukban, amíg még nem késő...


Tisztelettel:


Dr. Szabó László

önkormányzati képviselő

a Szögedi Védegylet elnöke



Kelt: Szegeden,

2006. Jégbontó hava (február) 3.-án



U.i.: Kérem, a még működő(!) egyetlen dél-újszegedi pálya vezetőit ne zaklassák a  „már eldöntött fölszámolás" hamis „tájékoztatásával"! A tervezői iroda pedig különösen ne tegyen ilyet a „Város nevében"!


Vártam a visszahívását pénteken!

 

Marschalkó Lajos, Fiala Ferenc: Vádló Bitófák

Tóth Béla

A tudás még nem bölcsesség

Bátyai Gitta: Újszegedi mozaikok

Bogár László - Hálózatok világuralma

Forrai Kornélia - Tóth Attila: A szegedi Hősök kapuja

Oláh Miklós: Fejezetek a szegedi várbörtön történetéből

Péter László: Szegedi tudósítások

Gulyás László : Edvard Bened

Helyünk és sorsunk Európában

Csemer Géza: Szögény Dankó Pista

JAAP SCHOLTEN - Báró elvtárs

Sz. Lukács Imre: Magyar gulág

Churchill, Hitler és a szükségtelen háború

Monostori László: Szeged könyvkereskedése és könyvterjesztése 1835-1998

Győri Szabó Róbert: Kisebbség, autonómia, regionalizmus

Ozsváth Gábor Dániel - Ozsváthné Csegezi Mónika: Szeged város főmérnökeinek és Mérnöki Hivatalának krónikája

Bogár László - Magyarország és a globalizáció

Bálint Sándor - A szegedi paprika

Csapody Miklós: „Nehéz útra keltem”...