Iskolabusz diákjárat kialakítása
Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlésének
Egyéni képviselői
indítvány sürgősséggel
Tárgy: Az iskolabuszok (a „tanodajárat”) új rendszere
Dr Szabó László képviselő
Tisztelt Újszegediek!
Újszeged reggeli csúcsforgalma már nemigen fokozható. Mindennapos
a kilóméteres álló gépkocsi-sor a régi híd lábánál, a buszok csordultig tömve
araszolnak.
A tömegközlekedés megállóiban a tömegek egymást tiporják és még így is jelentős
számú várakozó csak a következő járatra fér fel. A hangulat – finoman szólva
- nem európai…
A legutóbbi közlekedési témájú lakossági fórum sem hozott átütő megoldást.
A Volán gazdaságosságra hivatkozik, túlterhelt, járatsűrítést nem vállal.
Állandósultak a lakossági panaszok, mind az autósok, mind a tömegközlekedéssel
járók részéről. A terület beépülése és benépesülése – a lélekszám-növekedés
- folyamatos, míg a tömegközlekedés szinte a 20 évvel ezelőtti szinten rekedt
meg. A megoldás tovább nem halogatható!
Az „iskolabuszok”, vagy más néven „tan(oda)járat(ok)” beállításával a terület
túlterheltsége mérsékelhető lenne. A diákok számára a szolgáltatás, az utazás
színvonala is emelkedne, és biztonság(osság)a is javulna, hiszen a tolongás
mérséklődésén túl a zsebesektől és egyéb zaklatástól is mentesen utazhatnának.
Egy jó útvonalterv kialakításával esetleg célirányosabban is, mint eddig, csaknem
„háztól házig”. A nem diákként utazók számára is mérséklődne a zsúfoltság.
Mivel a gépkocsiforgalom egy jó része is a gyermekszállítást irányozza, így
ennek kiváltásával a régi (Belvárosi) híd túlterheltsége is csökkenne.
Indítványozom, hogy Újszeged minden diákja kapjon „ingyenes bérlet”-et!
A Város tömegközlekedése a reggeli órákban azonban nem csak Újszegeden túlterhelt,
így javasolom, hogy a későbbiekben bővítsük a már bevált tanodajárat (iskolabusz)
rendszerét és indítványozom, hogy a későbbiekben a Város minden diákja kapjon
„ingyen bérletet”!
Amennyiben ennek költsége nem haladja meg az 500 000 000, azaz félmilliárd
Ft-ot, úgy Szeged városa „ingyen” megoldhatja a diákok utaztatását, és – az
sem közömbös - még a reggeli csúcsforgalom gondjain is enyhíthet általa!
Bármilyen hihetetlen, az „ingyenes bérlet” nem ró semmi többletköltséget a
városra, de még talán némi megtakarítást is eredményez. Az állami költségvetés
a tömegközlekedést támogató 1991-es törvény által diáktámogatásra megjelölt
– iskolabuszként máig ki nem használt - árkiegészítésével a diákbérlet 30 %-os
árának kétszeresét támogatásként a város kasszájába juttatja. Ennek a kb. feléből
megoldható az utaztatás…
A diákbérletek árának előteremtése pedig az SzKT-nak juttatott 500 000 000,
azaz ötszázmilliós támogatás megfelelő részének címzetté tételével is megoldható.
Városuk iránti szeretetükre számítva - kértem képviselőtársaimat, szavazatuk
által támogassák meg Városunk diákságát a térítésmentes utazás lehetőségével,
ezáltal legalább néhány tízmillió Ft-nyi állami támogatásnak is megnyitva Szeged
„európai” kapuit. Az indítványomat négy nap habozás után elutasították, de
egyik alpolgármesterünk sajátjaként tálalva – eltulajdonításra is érdemesnek
találva az ötletet – remélhetőleg megvalósítja azt.
Tisztelettel:
Dr Szabó László
képviselő
Szeged, 2003. Magvetés (október) hava 9.-én
Az Újszegedi tanjárat (az iskolabusz)
A tervezett reggeli járat
Közvetlenül eljuttatja a diákokat az SzTE karainak egy részéhez:
- Egészségügyi Főiskolai Kar
- Orvostudományi és Gyógyszerésztudományi Kar
- Természettudományi Kar
- Juhász Gyula Tanárképző Főiskola
Közvetlenül érinti az alábbi középiskolákat:
- Csonka János Gimnázium és Szakközépiskola
- Radnóti Miklós Kisérleti Gimnázium
- Kőrösy József Szakközépiskola
- Tömörkény István Gimnázium
- Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium
Közvetlenül elviszi a kisiskolásokat az alábbi általános iskolákba:
- Juhász
Gyula Gyakorló Általános Iskola
- Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola
A kis körúton való visszavezetéssel még néhány egyéb iskolákba is
Közvetetten pedig további jónéhány iskola elérhetését is jóval könnyebbé
teszi…