Olvasói levél
A Bartók Művelődési Ház ügyében a szegedi ellenzék - véleményem szerint - minden tőle telhetőt megtett.
Érdeklődéssel és nagyrészt egyetértéssel olvastam Török József közművelődési szakértő levelét a Délmagyarország 2008. augusztus 8-i számában ("Bartók-döntés: mi mennyi?"). Ennek lényege, hogy Török úr szerint törvénysértő volt a közgyűlésnek (pontosabban a baloldali többségnek) a Bartók Béla Művelődési Ház bezárásáról szóló döntése. A levél szerint viszont az ellenzéknek sem most kell "sopánkodnia", hanem "előtte kellett volna a témában felkészültnek" lennie.
Ezzel kapcsolatban a következőket tartom fontosnak leszögezni. A közgyűlés elé kétszer került a "Bartók" bezárásának ügye (februárban és májusban), s ugyancsak kétszer tárgyalta azt az illetékes szakbizottság. Jómagam - amikor erről hírek kaptak lábra - a szegedi kulturális bizottság alelnökeként már tavaly ősszel kérdőre vontam Solymos László alpolgármestert a testület ülésén, kérve tőle, valljon színt: be akarják-e zárni a patinás művelődési központot. Sorozatos mellébeszélés után a harmadszor is föltett kérdésre végül annyit mondott: "nem tervezzük". (Amikor három hónap elteltével a bezárás mégis napirendre került, s én korábbi szavaival szembesítettem, Solymos László cinikusan kijelentette: "korábban nem terveztük, most meg tervezzük".) A Bartók Művelődési Ház ügyében a szegedi ellenzék - véleményem szerint - minden tőle telhetőt megtett. Juhász Gyula (KDNP) javasolta, hogy vegyük le a napirendről a bezárásról szóló indítványt, mely javaslat első körben a kulturális bizottság előtt többséget kapott annak ellenére is, hogy a nyolctagú testületben a polgári ellenzéknek - a baloldali hatalom antidemokratikus döntése jóvoltából - csak két képviselője lehet (mely nyilvánvalóan nem tükrözi a választói akaratot). De a bezárás ellen érvelt a közgyűlés előtt Kohári Nándor (Fidesz) is, Szabó László, a Szögedi Védegylet elnöke pedig - az utolsó szalmaszálba kapaszkodva - a közigazgatási hivataltól kéri a jogsértő határozat megsemmisítését, igaz, ennek az állami szervnek hivatalból is ellenőriznie kell(ene) a közgyűlési döntések jogszerűségét.
Nem felel meg a valóságnak az sem, hogy ne tettük volna szóvá a jogsértés nyilvánvaló tényét. Hiába mondtam bizottsági ülésen és a közgyűlés nyilvános ülésén is, hogy a miniszteri vélemény hiányában a jogalkotó szándéka és a törvény betűje szerint sem dönthetünk a kulturális intézmény bezárásáról: a jogász végzettségű alpolgármester és a törvényesség címzetes őre (Szeged város jegyzője) szíveskedett a magyar nyelv és a józan ész szabályaitól eltérően értelmezni a paragrafusokat.
A közgyűlés baloldali többsége pedig - köztük a Házat rendszeresen használó zenész, valamint a "civil kávéházi" szocialista önkormányzati képviselő - a név szerinti szavazás során is büszkén mondott igent az intézménybezárásra (az ellenzék egységesen nemmel voksolt).
Pár évvel a Juhász Gyula Művelődési Ház megszüntetését követően a - civil szervezetek tevékenységén az élő televíziós közvetítésen gúnyolódó Botka László fémjelezte - MSZP-s úthenger most eltaposta a belváros utolsó művelődési központját is. A tények ismeretében az olvasóra bízom, hogy eldöntse: a bezárásról szóló döntésért ki és mennyiben felelős.
Forrás: szegedma.hu