A Temesvári Körúti Óvoda rövid története:
Hangulatos, kétszintes óvodánkat Kiss József építette, 1930-ban.
Funkciójaaz első évtizedekben kettős volt, zárdaként és óvodaként is
működött.
1948-ig az egyház irányításában állt, majd az államosítás után,
az állami óvodákra vonatkozó rendszabályok léptek életbe, és határozták meg az óvoda további működését.
1948 és 1989 között élte óvodánk az első fénykorát, a pedagógusok
egyéni elképzelései is egyre inkább teret kaptak, mindemellett nagyszabású
fejlesztések kezdődtek.
- új vizesblokk-rendszer került kialakításra
- bővítették a tálalókonyhát
- ' 67-ben, a városban elsőként tornatermet alakítottak ki az
épületben
- ' 77-ben 165m2-es fedett szín kialakítására került sor
- majd zuhanyzót, udvari WC-t és pancsoló medencét is létesítettek
Az óvoda irányítását az önkormányzat vette át 1990-től.
A rendszerváltás elején, az óvodák helyzete a közoktatásban sok bizonytalanságot szült, s óvodánknak is több problémával kellett megkűzdenie. ( pénztelenség, gyermeklétszám csökkenés, iskola-bezárás, építkezések...)
1998-ban, az Alapítványunk létrehozása jelentette a talpra állás lehetőségét. Emellett szülői, képviselői támogatásokkal, pályázati forrásokból, és nem utolsó sorban a belső erőforrások
kihasználásával elindult az intézmény újra afejlődés útján.
- 1995-ben látványos épület-rekonstrukció történt, tető-felújítás, gáz- és villanyvezetékek korszerűsítése, nyílászárók festése
- megújult a külső rácsos kerítés
- 2004-ben sószobát alakítottunk ki
- és a fejlesztések továbbra is töretlenül folytatódnak.
1999-től az óvodák helyi nevelési programmal dolgozhatnak, az Országos
Alapprogram mentén.
Ekkor a nevelőtestület egyhangúlag Nagy Jenőné alternatív programját választotta adaptációra, elynek "Óvodai nevelés a művészetek eszközeivel" címe.
Helyi óvodai programunk:
* kiemelt helyet és dekorációt kapott a három művészeti
sarok:
o a zenei sarok a kör alakban elrendezett 6 székkel
o a melegséget árasztó esztétikus mesesarok
o a két asztalnyi teret elfoglaló rajzos tér, ahol a
különféle tárgyi eszközök segítik az alkotást.
A kiemelt szerep nemcsak a téri elhelyezkedésben, hanem a mindennapi tevékenységekben is megjelenik. Ötféle foglalkozási ágban fejlesztjükaz értelmi képességeket:
1. vers, mese, dramatikus játék
2. ének, énekes játék, zenehallgatás
3. rajzolás, mintázás, kézimunka
4. mozgás, mozgásos játék
5. a környezet tevékeny megszerettetése.
A foglalkozások tervezése esetében lényeges szempontnak tartjuk, hogy kevés, a gyermekek életkorának megfelelő anyagot tervezzünk (mondóka, vers, ének), de azt alaposan el tudják sajátítani.
A mi óvodánkban minden nap hallgathatnak mesét a gyermekek. A zenei képességfejlesztés mikrocsoportos formában, egyszerre maximum 6 gyermekkel történik. Az énekes játékot mivel közösséget, társas kapcsolatot igényel - az egész csoporttal közösen játsszuk. Alapelvünk, hogy jó időben a friss levegőn, nagy térben énekeljünk hetente egy énekes játékot. Folyosózene várja reggelente a gyermekeket és szüleiket, amely megnyugtató módon, halk komolyzene formájában hallható - esztétikai és művészeti élményt közvetítve.
A fantáziát és az alkotóképességet fejlesztve és az alkotókedv fokozása érdekében legalább kétféle technikát ajánlunk fel a gyermekek számára a vizuális tevékenységek során. A csoportszobákban ún. „minigalériában" állítjuk ki a gyermekek alkotásait.
Ezt visszük tovább a tágabb térbe: óvodáinkban központi helyen található az „ovigaléria". A művészeti nevelést szolgálják a negyedévente megrendezett ovigaléria-kiállítások. Itt kapnak helyet az arra vállalkozó - lehetőség szerint - helyi művészek alkotásai - így hozva gyermekközelbe a művészetet.
Heti egy alkalommal szervezünk csoportjainkban mozgásos tevékenységet az esztétikus járás, mozgás kialakítása, a különböző mozgáselemek és mozgásfajták megismertetése és a mozgásszervi rendellenességek megelőzése érdekében, de mindemellett nagy hangsúlyt fektetünk a mindennapi tornára, az edzettség kialakítására is.
A környezet megszerettetésével kapcsolatos alapelvünk: „Szeresd, ismerd, védd a környezetet!" Ez az elv hatja át az óvodai élet mindennapjait. Ennek érdekében környezetismereti foglalkozásaink zömét a szabadban szervezzük meg mikrocsoportos - max. 10 fős - szervezeti formában. Célunk a felfedezés, a rácsodálkozás lehetőségének biztosítása, valamint a tudatos felismerés, reagálás megtanítása és a tapasztalat által történő ismeretszerzés elősegítése.
Nagy hangsúlyt fektetünk óvodánk környékének és városunk nevezetességeinek, jellegzetességeinek megismerésére is. Gyermekeink folyamatosan részt vesznek városi versenyeken, óvodás rendezvényeken és gyakori látogatói vagyunk a kiállításoknak, múzeumoknak és a színházaknak is.
Hagyományőrző programokkal színesítjük az óvodai életet. A Mihály napi vásár, a szüreti mulatság, a Mikulás érkezése, az adventi készülődés, a farsang, a húsvét, az anyák napja és a családi egészség- és sportnap az összetartozás érzését, a közösséggé válást szolgálja.
Kiemelt napokon emlékezünk meg A víz világnapjáról, a Madarak és fák napjáról,
valamint a Föld napjáról.
Az érzelmi nevelés és a társas kapcsolatok terén sok visszajelzés érkezik munkánk eredményességéről, gyermekeink jól neveltek, udvariasak és segítőkészek.
Munkánkat akkor mondhatjuk igazán eredményesnek, ha a „kezünk alól" kikerülő gyermekek sikeresek lesznek azon a területen, amit célul tűznek ki maguk elé, a társadalom megbecsült tagjaként élnek és kreativitásukat, ötleteiket nem félnek megmutatni, érvényesíteni. Mindezek felett akkor sikeres igazán egy óvónéni, ha a 15-20 éves „gyerekek" is ugyanolyan nagy mosollyal és szeretettel üdvözlik az utcán őket, mint a még mindig ovis társaik.
...hát, ezen dolgozunk itt a Temesvári Körúti Óvodában, reméljük minél nagyobb sikerrel.
Üdvözlettel és Köszönettel kívánok további eredményes
munkát:
Szitás Eszter
Temesvári Körúti Óvoda
Mátyás Szabolcs - Illik tudnom, mert magyar vagyok (PFD - 1.2 MB)
Hírlevél
Hírlevéltár
(korábbi hírlevelek)
A Magyar Királyság domborzati terképe
(A terkép rákattintva nagyítható)
Akiben csordogál egy csöppnyi magyar vér, illő, hogy megismerje Thuróczy János: A Magyarok Krónikája művét.
A képre kattintva meghallgathatja.
Hallgassa hát mindenki saját értelme, hite és azonosságtudata szerint!